‘Mensen doorprikken gespeelde authenticiteit snel’

Naast geregelde afspraken nam Bart De Smet, de CEO van Ageas, zijn mentee Katia De Coster ook mee naar bedrijfsevents of de raad van bestuur. Zo kon de ambassadeur community building Vlaams-Brabant & Brussel bij Zonnestraal, een vzw die mensen met een beperking ondersteunt, uitvissen welke kennis en praktijken uit de privé haar van pas komen. De zorgsector moet het met steeds minder subsidies doen en organisaties als Zonnestraal moeten hun zakenmodel aanpassen. “Ik werk vooral aan experimentele projecten, waardoor mijn middelen voortdurend onder druk staan”, zegt Katia De Coster. “Goed leiderschap gaat niet enkel over vakkennis, maar is een combinatie van factoren, waarin de persoonlijke eigenschappen doorslaggevend zijn”, zegt de jonge Ninovieter, die een master pedagogische wetenschappen behaalde. “Als leider moet je empathisch en echt zijn. Luisteren naar je mensen.”

Bart De Smet beaamt dat. “Mensen doorprikken gespeelde of getrainde authenticiteit snel.” Ook een bedrijf kan authentiek zijn. Ageas let erop zich zo veel mogelijk individueel tot partners, klanten en medewerkers te richten. “Er moet altijd een brede basis voor discussie blijven in het bedrijf”, zegt De Smet. “Het ergste wat je kan overkomen is dat je medewerkers slikken wat je zegt, maar bij zichzelf denken dat het bullshit is. Je hebt kritische mensen nodig die je als leider op een constructieve manier uitdagen.”

Bart De Smet ziet in Katia De Coster de wil om dingen te veranderen, maar raadt haar aan op tijd een pas op de plaats te maken. “Je moet opletten met je eigen drive te volgen. Je medewerkers moeten nog het denkpatroon door, waar jij al maanden mee bezig bent. Het gaat niet alleen over gelijk hebben, maar ook over gelijk krijgen.” Ook extreme oplossingen zijn geen goed idee, want als leider heb je altijd een kans op de twee dat je je vergist. De CEO van Ageas, die ook voorzitter is van Lead-In, geeft het voorbeeld van de Europese schuldencrisis in 2010 en 2011. “We hadden nogal wat beleggingen in overheidspapier van Portugal, Italië, Spanje en Griekenland. We beslisten ze snel af te bouwen, wat we gedaan hebben voor de Portugese, Italiaanse en Spaanse obligaties. We hadden dat nog iets sneller kunnen doen voor de Griekse obligaties. We hebben te lang gewacht op een oplossing van Europa.” De schaalgrootte is anders, zegt De Coster, maar ze is ook vertrouwd met zulke dilemma’s. “Ik moet ook goede, geïnformeerde keuzes maken bij de projecten die ik coördineer.”

Zowel Bart De Smet als Katia De Coster deed de eerste ervaringen met leidinggeven op bij de scouts. “Je leert er belangrijke beslissingen te nemen, moeilijke boodschappen te brengen en om te gaan met oudere gesprekspartners. Bij rekruteringen lette ik erop of iemand bij een jeugdbeweging zat of een vakantiejob deed. Het toont dat je meer dan één ding tegelijk kan, je engageert en in een team kan werken”, zegt Bart De Smet. Het engagement dat Katia De Coster bij de scouts vond, zette ze door in haar keuze voor de non-profit en valt af te lezen aan de mensen die haar inspireren. “Ik kijk vooral naar personen in mijn omgeving die zaken in beweging zetten en de talenten van mensen bovenhalen. Ik denk ook aan het boek Streetwize van Arnoud Raskin, waarin hij de ervaringen met kinderen in sloppenwijken vertaalde naar advies voor de profitsector en daar een duurzaam bedrijfsmodel rond bouwde. Onze sector heeft nog veel te leren van dergelijk sociaal ondernemerschap.”

Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Elke week verklapt een van de 15 duo’s wat ze hebben geleerd. Geïnteresseerd? Schrijf u dan in voor de volgende cyclus via info@lead-in.eu.

Benny Debruyne, fotografie Debby Termonia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content