"Hang zelf de snor uit". Met die woorden wil de Vlam (Vlaamse Dienst voor Agro-Marketing) voortaan de jongeren benaderen. Na vier jaar campagne voeren met beelden van jongeren die een melksnor droegen, kunnen jongelui zich nu zelf kandidaat stellen om model te staan. Daartoe moeten ze een foto van zichzelf mét melksnor (laten) maken en een Mmmmelkzin bedenken. Honderd jongeren zullen hun portret o...

"Hang zelf de snor uit". Met die woorden wil de Vlam (Vlaamse Dienst voor Agro-Marketing) voortaan de jongeren benaderen. Na vier jaar campagne voeren met beelden van jongeren die een melksnor droegen, kunnen jongelui zich nu zelf kandidaat stellen om model te staan. Daartoe moeten ze een foto van zichzelf mét melksnor (laten) maken en een Mmmmelkzin bedenken. Honderd jongeren zullen hun portret op 20 vierkante meter grote affiches kunnen bewonderen. "In april zullen we uit de inzendingen de honderd beste kiezen. Die komen op posters. We willen daarbij regionaal werken. Iemand uit Leuven zal zijn affiche in Leuven zien hangen," verklaart Nathalie Vantroys, account manager bij het reclamebureau Quattro/DMB&B en verantwoordelijk voor het melkbudget. Behalve affiches komen er ook advertenties in diverse (jongeren-)bladen. Half mei laat de Vlam zelfs een poster van 60 bij 40 centimeter bijsluiten in Humo, Teek, Joepie en De Mix (De Morgen). Daarop zullen nog eens 200 "melkkoppen" te zien zijn. Behalve met advertenties in onder meer De Morgen, werd de actie ook aangekondigd op KetNet (VRT). De redactie van het programma Ket & Co was alvast niet te beroerd om op het tv-scherm te verschijnen met een melksnor. "We wilden iets doen op die zender, maar je kunt er geen commerciële ruimte kopen. Vandaar het contact met de redactie," aldus Vantroys. De komende weken zal KetNet nog meer aandacht besteden aan de campagne. Ook Studio Brussel-presentator Jan Hautekiet, voorzitter van de jury die de 100 gelukkigen mag kiezen, komt op het scherm. Welke zijn nu de resultaten na vier jaar campagne voeren? In 1994 was melk uit de gratie bij de jongeren. Inmiddels heeft het drankje bij deze doelgroep opnieuw een beter imago; de consumptie is er met 3% op vooruitgegaan.Voor wie zich ook al had afgevraagd hoe die melksnor toch zo mooi blijft zitten op de bovenlip van de modellen, nog dit: de snor is helemaal niet van melk, wel van yoghurt of Nivea-crème. Nathalie Vantroys: "We hebben gekozen voor een zware, opvallende snor, waarvan je ziet dat het geen echte melksnor is. Dat is een bewuste keuze. In de VS, waar er ook een melksnor-campagne loopt, is die veel reëler."