Tot de val van Lehman Brothers was de wereldmarkt voor superjachten één groot festijn. Britse en Nederlandse scheepswerven vaarden er wel bij, terwijl Vlaamse scheepsbouwers wegkwijnden. Toen Jan Van Marcke en een handvol visionairs met plannen kwamen aandragen om een industrietak die op sterven na dood was nieuw leven in te blazen, kregen ze tegenwind. Ook van de Vlaamse overheden: luxejachten promoten met overheidssteun botste op verzet, al ging het om 'groene' boten op waterstof. Pas toen koning Albert in Italië een jacht bestelde, kreeg het project Flanders Yachting enige aandacht. Nu de markt voor superjachten kopje-onder gaat, zet...

Tot de val van Lehman Brothers was de wereldmarkt voor superjachten één groot festijn. Britse en Nederlandse scheepswerven vaarden er wel bij, terwijl Vlaamse scheepsbouwers wegkwijnden. Toen Jan Van Marcke en een handvol visionairs met plannen kwamen aandragen om een industrietak die op sterven na dood was nieuw leven in te blazen, kregen ze tegenwind. Ook van de Vlaamse overheden: luxejachten promoten met overheidssteun botste op verzet, al ging het om 'groene' boten op waterstof. Pas toen koning Albert in Italië een jacht bestelde, kreeg het project Flanders Yachting enige aandacht. Nu de markt voor superjachten kopje-onder gaat, zetten Flanders Investment & Trade en de Vlaamse regering met het masterplan Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland dan toch alle zeilen bij. Beter laat dan nooit. Innovatie en kenniseconomie zorgen dat het universitair onderzoek dichter bij de economische activiteit komt te staan, en creëren een klimaat waarin internationale bedrijfsactiviteit wordt gestimuleerd. Het zijn slagzinnen die in alle beleidsdocumenten en strategische plannen gebeiteld staan. En dat is precies waar het Flanders Yachting van bij de start om te doen was: de spitstechnologische kennis uit diverse bedrijfstakken bundelen rond een kleine, beloftevolle nicheactiviteit waarin Vlaanderen kan excelleren. Het ontwerpen en bouwen van ecojachten, waarin uiteenlopende vaardigheden samenvloeien: van het omzetten van windenergie in waterstofverbrandingsmotoren, over gesofisticeerde designs en engineering tot verfijnde afwerking door meubelmakers en binnenhuisdecorateurs. De ontwikkelingskosten kunnen mee gedekt worden door een internationaal, mondain wereldje. Yachting is ook een prima leerschool voor gespecialiseerde vakmensen. De technische beroepen van vandaag zijn niet langer eenvoudig. Maar jachtenbouw is onbekend en lokt weinig jonge schilders, meubelmakers, lassers, platenrollers, technici uit de elektronica of onderzoekers naar waterstoftechnologie, de energievorm van de toekomst. Ecojachten zijn geen ruimtetuigen en het gaat ook niet om nanotechnologie, maar het is een ingenieuze vervlechting van spitstechnologie met traditionele, artisanale kennis en kunde. Eco-yachting leidt bovendien tot nieuwe toepassingen in andere bedrijfstakken en sectoren. Flanders Yachting hoopt van Antwerpen een wereldwijde referentiepool te maken voor industriële waterstofapplicaties. Grote fabrieken met bandwerk, zoals de klassieke autoassemblage, bieden in Vlaanderen weinig perspectief. Guido Dumarey van Punch en anderen zien nog toekomst in het maken van elektrische en andere schone auto's. Maar grote trekkers als Toyota, Honda of Nissan de loef afsteken, is wel bijzonder ambitieus. Vlaanderen mag die ambitie hebben, we focussen al te graag op elkaars zwakten. In plaats van tegendraadse denkers kansen te geven. Niettemin is investeren in zero-emissievaartuigen wellicht meer toekomstgericht dan te streven naar de lancering van een milieuvriendelijke Minerva. Focus Vlaanderen zet groene zeilen bij,blz. 38Door Erik BruylandFlanders Yachting bundelt de spitstechnologische kennis uit diverse bedrijfstakken in een kleine, beloftevolle nicheactiviteit waarin Vlaanderen kan excelleren.