De Evoque, de kleinste Range Rover, is een succes. Wereldwijd zijn er sinds de lancering in 2011 zo'n achthonderdduizend van verkocht. Land Rover moest in het begin zelfs de productiecapaciteit optrekken om te kunnen volgen. Nu is het tijd voor de tweede generatie, waarvan niet langer een driedeurs- en een cabrioversie worden gemaakt. Die laatste twee sloegen nooit aan.
...

De Evoque, de kleinste Range Rover, is een succes. Wereldwijd zijn er sinds de lancering in 2011 zo'n achthonderdduizend van verkocht. Land Rover moest in het begin zelfs de productiecapaciteit optrekken om te kunnen volgen. Nu is het tijd voor de tweede generatie, waarvan niet langer een driedeurs- en een cabrioversie worden gemaakt. Die laatste twee sloegen nooit aan. Zowel van de benzine- als van de dieselmotor zijn er verscheidene versies. Wij testten de krachtigste turbodiesel van 240 paarden, meer dan voldoende voor deze Evoque. Een eerste vaststelling, al na een paar honderd meter, was dat de akoestische isolatie van het motorcompartiment uitstekend is. We herinnerden ons de dieselversie van de vorige Evoque nog als een brullertje, maar daar blijft niets van over. Tenzij je natuurlijk constant fors accelereert, maar dat kan met een auto als deze niet de bedoeling zijn. Het draagt bij tot het hoge comfort van de nieuwe Evoque, die ook nog eens een uitstekend onderstel heeft. In het betere bochtenwerk heb je niet snel het gevoel dat je met een hoge en dus doorwiegende auto onderweg bent. Toch doet dat, zoals heel vaak wel het geval is, niets af van de comfortabele demping, die toch wel nodig is door de soms erbarmelijke staat van de Belgische wegen. Kortom: de Evoque is een rijdend salon geworden en daardoor veel meer een typische Range Rover dan zijn voorganger. Ook opvallend is dat het uitzicht rondom beduidend beter is dan in de voorganger. Dat creëert dan weer de indruk dat de auto een ruimer interieur heeft - in generatie 1 voelden we ons wat opgesloten. Dat de wielbasis twintig centimeter is gegroeid, helpt natuurlijk voor die binnenruimte, ondanks een haast onveranderde lengte van het koetswerk. De achterbank is nu wel vlot toegankelijk. Uiterlijk lijkt de Evoque trouwens op de Range Rover Velar, en dat is een bewuste keuze. De Velar wordt vooral gekozen voor zijn bedwelmend mooie lijn. Met uitzondering van de instapversie van de diesel (39.250 euro), krijgt de Evoque standaard een accu van 48 volt, een zogenaamd mild-hybridesysteem, dat energie recupereert tijdens het afremmen en de motor kan ondersteunen of andere functies voor zijn rekening kan nemen zonder dat het verbruik stijgt.