Hij is niet eens ironisch bedoeld, de titel bij dit stukje. In het segment van de grote limousines heeft de Audi A8 ons immers altijd een speciaal gevoel bezorgd. Ja, het is een grote en luxueuze machine. En hij rijdt fantastisch, ook dat. Maar hoewel hij met materialen van de hoogste kwaliteit in elkaar is geschroefd, ademt hij toch minder voluptueuze weelde als de Mercedes S Klasse, en ook iets minder status. En vlamt hij minder sportief en dynamisch dan de BMW 7 Reeks, qua rijgedrag nog altijd de re...

Hij is niet eens ironisch bedoeld, de titel bij dit stukje. In het segment van de grote limousines heeft de Audi A8 ons immers altijd een speciaal gevoel bezorgd. Ja, het is een grote en luxueuze machine. En hij rijdt fantastisch, ook dat. Maar hoewel hij met materialen van de hoogste kwaliteit in elkaar is geschroefd, ademt hij toch minder voluptueuze weelde als de Mercedes S Klasse, en ook iets minder status. En vlamt hij minder sportief en dynamisch dan de BMW 7 Reeks, qua rijgedrag nog altijd de referentie in dit topsegment. Maar precies dat onderscheidt de A8 dan weer van zijn rivalen: noem het een soort ingetogenheid die van de auto uitgaat, een discretie die de S en 7 niet hebben. En precies dat maakt hem populair bij sommige topmanagers of bedrijfsleiders die budget hebben voor dit type auto: de A8 hoeft niet zo nodig op te vallen... Het neemt niet weg dat het heerlijk, comfortabel en luxueus schuifelen is in deze limousine. Met weliswaar iets minder beenruimte achterin dan bij de concurrentie, maar dat merk je alleen als je gaat vergelijken. Het rijgedrag van de alweer volledig van aluminium gemaakte A8 boezemt te allen tijde vertrouwen in, mee dankzij de vierwielaandrijving. Het systeem dat de kracht verdeelt over de achterwielen, een optie die onder de noemer Sport valt, resulteert in een verbluffende wegligging in bochten. Waardoor het ook heel speels en leuk rijden wordt op een bochtig parcours langs buitenwegen. Voor een altijd even comfortabel gevoel zorgt ondertussen de pneumatische ophanging. De achtcilinder turbodiesel van 4,2 liter zorgt voor prestaties die de adem afsnijden. Het ding heeft dan ook een maximaal koppel van... 800 Nm - een mens begint zich af te vragen hoe ze daar bij Audi een transmissie in elkaar kunnen schroeven die tegen zo veel geweld bestand is. Accelereren van nul naar honderd gebeurt, indien gewenst, in 5,5 seconden. En de automatische versnellingsbak met acht gangen laat het allemaal met een zielmasserende souplesse gebeuren. Natuurlijk volgt er nog een redelijker versie, de welbekende V6 TDi van drie liter, die 250 pk al welletjes zal vinden en zich voor de Belgische markt zelfs zal laten afslanken tot een fiscaal gunstige 211 pk. Over de technologie die in deze A8 gestouwd zit, zullen we maar niet beginnen: daarvoor volstaat deze bladzijde niet. Maar we pikken er wel iets leuks uit: de automatische versnellingsbak kan zich laten voeden door informatie van de gps, om te beslissen welke versnelling nodig is voor de bocht die er aankomt... Jo Bossuyt