Meer maturiteit

© GF

In 2010 breidde Audi zijn gamma uit met de A1, met de ambitie als premiummerk mee te spelen in het segment van de kleine auto. Audi wilde concurreren met bijna iconische modellen zoals de Peugeot 208 en de Renault Clio. Het was een schot in de roos. Afgelopen jaar verkocht Audi er in ons land nog 3500 stuks van. Dat is heel wat voor een uitdovend model. Sinds begin deze maand staat de tweede generatie van de A1 in de showroom. De nieuwe A1 verschilt best wel veel van zijn voorganger. Zo is hij 5,6 centimeter langer, waardoor hij voorbij 4 meter is gegroeid. Dat was ooit de grens die het B-segment (van stadsauto’s) scheidde van het C-segment (VW Golf, Ford Focus). Auto’s worden elke generatie weer iets groter. De wielbasis, de afstand tussen de voor- en de achterwielen, is zelfs met 10 centimetergestegen, zodat er meer ruimte is voor de passagiers achterin, die in de vorige A1 niet werden verwend. Neem daarbij een koffer waar 335 liter in kan, en de A1 evolueert van tweede gezinsauto naar een model dat als enige auto in huis kan dienen. Terwijl de eerste A1 vooral hip wilde zijn, charmeert de tweede generatie met zijn grotere maturiteit.

Aan boord valt meteen het digitale instrumentenbord op, dat standaard is. De gebruikte materialen en de afwerking zijn zoals je die bij Audi mag verwachten: uitstekend.

Onder de kap moet je geen dieselmotoren meer gaan zoeken. We reden met de 35 TFSI, een typeaanduiding waar je technisch natuurlijk niet wijzer van wordt. Tegenwoordig bepalen de marketingjongens die immers. Het gaat om een viercilinder van 1,5 liter met 150 paarden, waardoor we ergens in het midden van de catalogus zitten. Er is ook een versie van 200 paarden, terwijl de instapversie in het vooronder de bekende driecilinder van de VW-groep heeft zitten.

150 paarden is best veel voor een model zoals de A1. Met andere woorden: deze A1 biedt heel wat rijplezier, vooral als je er de optioneel automatische versnellingsbak bij neemt. De stuurinrichting draagt een steentje bij: de bekrachtiging is perfect gedoseerd. Om het zo zuinig mogelijk te spelen, kan de motor bij een lichte belasting tot twee cilinders uitschakelen. Het leverde ons een gemiddeld testverbruik van 6,5 liter op. Niet slecht voor een benzinemotor.

Cijfers

Motor: 4 cilinder turbobenzine, 1498 cc, 150 pk bij 5000-6000 t/m, 250 Nm bij 1500-3500 t/m

Prestaties

Top: 222 km/u

0 – 100 km/u (sec.): 7,7

Normverbruik: 5,2 liter

Emissie: 119 gr CO2/km

Testverbruik: 6,5 liter

Instapprijs: 23.560 euro

+

Rijgedrag

Verwarrende typeaanduiding

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content