In 2020 zijn de consumentenuitgaven voor maaltijdboxen gegroeid met 111 procent tegenover 2019, blijkt uit een analyse van Cake Insights. Die poot van de ...

In 2020 zijn de consumentenuitgaven voor maaltijdboxen gegroeid met 111 procent tegenover 2019, blijkt uit een analyse van Cake Insights. Die poot van de onafhankelijke bankierapp Cake maakt analyses op basis van het klantengedrag van de gebruikers van Cake. De coronacrisis is voor een groot deel de verklaring van die gestegen uitgaven voor maaltijdboxen, en het zal weinigen verbazen dat ook afhaalmaaltijden, films en series een grotere hap uit het gezinsbudget namen, terwijl de uitgaven voor de bioscoop en events daalden ( zie tabel). Opvallend is dat de marktleider HelloFresh zijn marktaandeel zag achteruitgaan van 77,7 procent begin 2020 tot 52,8 procent in maart 2021. Foodbag staat op twee met 21,7 procent, gevolgd door 15gram (8,25%) en Mealhero (6,35%).