Meer dan een hype

Chris Van Doorslaer loodste Cartamundi uit woelig vaarwater en gaf de kaartenfabrikant een stabieler fundament via gerichte overnames, een permanente kostenbeheersing en het innoveren en verbreden van de portfolio. De Pixar-rage is dan ook meer dan een hype.

Iets voor de zomer van 1997 haalde Cartamundi Chris Van Doorslaer binnen. Die had er toen al een internationale carrière opzitten, bij Unilever en Fiskars. Cartamundi is pas de derde werkgever van de burgerlijk ingenieur. Bij zijn aantreden doorploegde Cartamundi een zware crisis, met bloedrode cijfers en herstructureringen. Het bedrijf had te veel gesurft op de golven van rages als Pokémon en andere licenties, de zogeheten collectables. Toen die markt in elkaar stortte, zat Cartatumundi met een gigantisch probleem.

Het plan dat Chris Van Doorslaer als nieuwe CEO uitwerkte, bestond uit verschillende poten. Hij wou af van de enorme impact die de verzamelkaarten op de groepsresultaten hadden. Er moest aan risicospreiding worden gedaan. Dat betekende investeringen in de productie, innovatie en marketing van de meer traditionele speelkaarten, die een stabielere inkomstenstroom garandeerden. En gelijktijdig voerde Van Doorslaer een gerichte acquisitiepolitiek in een verschroeiend ritme, die de groep zowel productmatig als geografisch op de kaart zette.

Zijn honger is nog niet gestild, want Van Doorslaer voert overnamegesprekken in India. De BRIC-landen zijn het laatste stukje van de geografische puzzel. Brazilië is sinds 2005 geen blinde vlek meer, met de 50 %-joint venture met Copaq. Rusland zit tijdelijk in de koelkast wegens de crisis die er zwaar toeslaat. En China is een gebied dat Van Doorslaer met de nodige reserves en voorzichtigheid bekijkt wegens de enorme cultuurverschillen. India leunt dichter aan bij onze westerse normen, waardoor Van Doorslaer eerst die kaart wil trekken. Hij hoopt nog voor het einde van dit jaar er de eerste stappen te doen.

Industrieel en familiaal aandeelhoudersschap

Van Doorslaer ontpopte zich tot een CEO met soms revolutionaire en innovatieve ideeën. Wie bij Cartamundi nog denkt aan klassieke speelkaarten, think again. Van Doorslaer showt met graagte de nieuwste kaarten die in ontwikkeling zijn, en die slaan de argeloze toeschouwer met verstomming. Kaarten met opgedrukte codes die toegang geven tot internetgames, RFID-kaarten, printed re-writable cards die in combinatie met een elektronische leespen of webcam virtuele werelden op je computerscherm of gsm toveren. Playstation en Wii zijn slechts enkele van de geïnteresseerden. Het is duidelijk dat dit bedrijf met klassieke wortels volop de stap doet naar een compleet nieuwe marktomgeving. En die markt weet het Turnhoutse bedrijf te vinden. Vandaag levert Cartamundi aan 120 landen. Klanten zijn alle grote retailers en servicebedrijven.

Bij de strategische heroriëntering van Cartamundi, mét de vele overnames, werd het kapitaal nog geen enkele keer verhoogd. En dat lijkt ook niet meteen het plan van de aandeelhouders. Cartamundi is een 50/50-joint van de uitgeefgroep Brepols, van de familie De Cartier de Marchienne, en van de verpakkingsgroep Van Genechten, in handen van de familie De Somer. Het dwingt het bedrijf om geen overhaaste stappen te doen en geleidelijk te groeien. Al maken de private-equityspelers de families het hof, volgens Van Doorslaer denken ze niet aan een verkoop. De relatie tussen de beide families is opperbest, men zal ze niet uit verband kunnen spelen, meent de CEO. Hij betreurt slechts één ding, namelijk dat hij zelf geen aandeelhouder is of kan worden van ‘zijn’ Cartamundi.

Door Lieven Desmet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content