Meer concurrentie voor De Post

Deutsche Post Global Mail zet een offensief in op de Belgische markt van de internationale post. Slecht nieuws voor De Post.

Een brief naar uw tante in de Verenigde Staten zal nog wel jaren behandeld worden door De Post, maar op de veel omvangrijkere en lucratievere markt van de internationale bedrijfspost krijgt het Belgische postbedrijf zware concurrentie. Spring, de joint venture van de Nederlandse, Britse en Singaporese post, heeft al een stevig stuk marktaandeel afgesnoept van De Post (zie Trends, 13 juni 2002). De Britse Royal Mail, het Franse La Poste en Deutsche Post zijn hier ook actief. Die laatste heeft nu een stevig offensief ingezet. De Post heeft weinig wapens om zich te verdedigen.

Al sinds 1995 is Deutsche Post vertegenwoordigd in België via een verkoopkantoor voor klanten met post die richting Duitsland gaat. Begin 2002 werd dit kantoor een Belgische NV: Deutsche Post Global Mail. “We bieden vanaf 1 januari van dit jaar op de markt van de internationale post een volledig pakket aan: direct mailings, bedrijfspost, kleine postpakketten en publicaties naar alle landen van de wereld,” zegt Eric Kuhn, gedelegeerd bestuurder van Deutsche Post Global Mail in Brussel. Kuhn staat ons te woord in een Nederlands waar veel Franstalige Belgen een puntje aan kunnen zuigen. “Je moet de klanten in hun eigen taal benaderen,” verklaart Kuhn, die een Nederlandstalige vrouw heeft en in Opwijk woont. Hij is van Franse afkomst, Straatsburg om precies te zijn. Tien jaar werkte hij voor TNT in Luxemburg, toen vier jaar bij het privé-postbedrijf Hays en sinds juli 2001 op het Brusselse kantoor van Deutsche Post.

In Brussel werken er vijf mensen. Referenties? De Amerikaanse verdeler van kantoorbenodigdheden Staples bewerkt Duitsland vanuit België met Deutsche Post Global Mail. Kenwood maakt ook gebruik van de Duitsers, net als verschillende grote marketingbureaus en mailhouses die voor hun klanten Deutsche Post inschakelen. Pikant detail: zelfs filialen van De Post werken soms met Deutsche Post omdat hun klanten dat vragen.

“Ons doel is na De Post de belangrijkste speler op de internationale markt te worden,” zegt Eric Kuhn. “Nu hebben we 10 à 15% van de markt en we willen binnen twee, drie jaar naar 25 à 30%. Daarmee willen we Spring inhalen. In de eerste plaats door een betere kwaliteit. Vooral ons netwerk is sterk. Vanuit Frankfurt beleveren we 105 landen rechtstreeks. We zullen uiteraard ook op prijs spelen, maar we gaan geen prijzenoorlog voeren. We willen stabiel groeien in plaats van door goedkope prijzen snel marktaandeel te pakken. Dat bekoop je later altijd.”

Kuhn krijgt veel aanvragen om ook de gewone brievenpost, die nog niet geliberaliseerd is, te behandelen. “Dat bewijst dat veel klanten niet tevreden zijn van de Belgische post. Ik zie veel goede wil bij De Post om te veranderen, maar het gaat traag. Er zijn mensen die commercieel denken, maar je moet ze vinden. Naar mijn mening moet De Post zo snel mogelijk een echte NV worden, naar de beurs gaan en trachten de vakbonden als partner te krijgen om het bedrijf samen te leiden.” Het Duitse model, zeg maar.

G.M. [{ssquf}]

De Post heeft weinig wapens om zich te verdedigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content