MEER BOTER BIJ DE VIS

‘s Avonds gevangen, ‘s morgens geveild, ‘s avonds op uw bord. Dat moet mogelijk worden dankzij de samenwerking tussen de visveilingen van Zeebrugge en IJmuiden.

Drie jaar geleden opende de Zeebrugse Visveiling (ZV) haar nieuwgebouwde European Fish Centre. “Het modernste veilingcomplex van Europa,” zegt Freddy Pollet, bestuurder en algemeen directeur van de ZV. “De tweede fase is nu ingezet met de start van een Europese integratie.”

“Aan de commercialisering van de vis schort echter iets,” analyseert Pollet. “We moeten de reder een betere prijs kunnen aanbieden.” Om dat waar te maken, heeft de ZV eind vorig jaar een samenwerkingsakkoord gesloten met de Hollandse Visveiling IJmuiden. Er komt een systeem van elektronische simultaanveiling, zodat de handelaars in de ene veiling vis kunnen kopen van de andere veiling. En beide partners hebben samen, met elk 50 %, de Europese Visveiling opgericht. Nog dit jaar moeten er daar drie andere veilingen uit twee andere landen bijkomen. Ook hebben ZV en IJmuiden onderling aandelen geruild zodat de ene 49 % heeft in de andere. ZV is met 65 % marktleider in België, IJmuiden staat in Nederland op een tweede plaats.

Drie maand na de oprichting wordt de doelstelling van de Europese Visveiling al klaarder. Ze zal verse vis van zeer hoge kwaliteit veilen. “We willen vis die niet ouder dan 12 uur is apart gaan verkopen,” zegt Pollet. “Dat is een nieuwe markt waar een behoefte aan is. Daarvoor moeten we in die niche elke dag ook voldoende kwantiteit en een breed assortiment bieden. Alleen kunnen we dat niet, samen met complementaire veilingen wél.” IJmuiden heeft sterke veilingdagen op momenten dat de handel in Zeebrugge zwak is, op vrijdag bijvoorbeeld.

De vishandelaars willen voor deze kwaliteit een hogere prijs bieden, maar vragen binnen bepaalde grenzen tot prijsgaranties te komen. Uit de diverse mogelijkheden van een andere methode van prijsvorming heeft Freddy Pollet nog geen keuze gemaakt.

Die moet gemaakt zijn tegen 1 september, wanneer het nieuwe systeem operationeel moet zijn. Nog een paar andere problemen wachten op een oplossing. Zoals dat van de merknaam van de nieuwe soort kwaliteitsvis. Voor het Vlaams product zal met een Vlaams label worden gewerkt. Voor het product van het Europese veilingnetwerk moet nog een Europese merknaam worden gelanceerd.

Wordt Oostende (en het kleinere Nieuwpoort) het slachtoffer van deze nieuwe aanpak in Zeebrugge ? Voor Freddy Pollet hoeft dat niet. “We willen gesprekken met Oostende en Nieuwpoort,” zegt hij. “Voor de marketing van een Vlaams product als verse vis hoop ik dat we kunnen samenspelen.”

ZEEBRUGSE VISVEILING Meer vaartuigen naar Zeebrugge lokken met betere prijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content