Meegroeien met de multinationals

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De Limburgse drankenproducent Konings kende de voorbije jaren een fulminante groei. Ook de overheid profiteert mee van het vernuftige ondernemerschap van vier vijftigers.

Van 46 miljoen euro omzet en 149 werknemers in 2008, naar 118 miljoen euro omzet en net geen 300 werknemers in 2014. Dat is niet alleen mooi voor de onderneming, maar al evenzeer voor de overheid. Die kreeg in 2014 ruim 3,85 miljoen euro belastingen (een effectief vennootschapstarief van 30%) in handen. Onder meer met dank aan het met 42 procent gestegen bedrijfsresultaat, naar 13,4 miljoen euro. Bovendien waren er nog eens voor 14,72 miljoen euro bezoldigingen en sociale lasten. Daarom staat Konings dit jaar in de kijker in de Top Limburg met zijn maatschappelijke bijdrage.

Kleinere reeksen

Konings bleef een succesverhaal na de overname van het familiebedrijf door vier managers in 2007: Dirk Maris, CEO en voormalig bankier van ING, Jef Moors, een ervaren rot in de Limburgse fruitteelt, en de anciens van het bedrijf Luc Nulens en Jos Rutten. Het was voor het viertal nochtans sleutelen tot midden 2011 om de juiste strategie te vinden. Voordien lag de focus vooral op dranken van huismerken van de grootwarenhuizen. Maar er waren altijd producenten die het vullen aan een nog lagere prijs wilden doen. Daarom startte Konings met afvulcontracten van kleinere series voor de grote spelers. De Limburgers maken 2 tot 10 miljoen stuks, terwijl de grote spelers volumereeksen van al gauw een miljard drankjes halen.

De discrete Limburgers geven niet graag namen prijs. Maar op de klantenlijst prijken onder meer de brouwers AB InBev (Hoegaarden Rosée, Belle-Vue Kriek, Stella Artois Cidre) en Alken-Maes (Maes Radler). Ook die derde brouwer, Duvel Moortgat, komt langs voor speciale reeksen. PepsiCo is al langer klant, want in de fabriek in Borgloon maakt Konings het fruitsap Looza in glas. Maar de onderneming bottelt ook groentesappen, jenevers en cocktails in blik, glas en tetraverpakking.

En sinds kort zit het fruitsap ook in petflessen. De drie Belgische fabrieken draaien op volle capaciteit. In het Nederlandse Breda kocht Konings vorig jaar een fruitsapfabriek van Hero, die bottelt in petflessen. Daarmee gaat het exportvolume nog wat meer omhoog. Die bedroeg al vier vijfde van de omzet. Het belangrijkste exportland is het Verenigd Koninkrijk, met cider als een van de meest verkochte producten. Met dank aan de appels en peren uit het glooiende Limburgse Haspengouw.

In de prijzen

In hun bijzonder schaarse interviews luidde het advies van het viertal de jongste jaren: de groei temperen. Na de onstuimige opmars zou het voortaan rustiger en beredeneerder gaan. Maar er was die buitenkans in Breda. En ook in Borgloon wordt de fabriek groter gemaakt. In 2016 rondt het bedrijf een investeringspakket van 3 miljoen euro af, onder meer voor het afvullen van sprankelende drank in fles.

Met al dat moois viel Konings de voorbije jaren geregeld in de prijzen. In 2012 won de onderneming de Ambiorixprijs, als beste Limburgse onderneming. In 2013 werd Konings bekroond als Trends Gazelle in de provincie.

Wolfgang Riepl

Konings ging van 46 miljoen euro omzet en 149 werknemers in 2008, naar 118 miljoen euro omzet en net geen 300 werknemers in 2014.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content