Kawasaki, de kleinste Japanse motorfabrikant, pikt met de Versys 1000 in op de trend van adventure-motoren, motorfietsen waarmee je in principe overal kan rijden.
...

Kawasaki, de kleinste Japanse motorfabrikant, pikt met de Versys 1000 in op de trend van adventure-motoren, motorfietsen waarmee je in principe overal kan rijden. Wie een beetje rondkijkt in het verkeer, merkt dat veel van dergelijke adventuremotoren ook of vooral voor woon-werkverkeer gebruikt worden en zelden zand onder de banden krijgen. De opbouw van die motoren maakt ze aantrekkelijk voor woon-werkverkeer. Ergonomisch zijn ze beter dan de sportmotoren. Waar je bij een sportmotor voorovergebogen zit en een klein stuur hebt, zit je bij zo'n adventuremotor rechtop dankzij het hogere en brede stuur. De voetsteunen staan wat lager en meer naar voren dan bij sportieve exemplaren. De veerwegen voor en achter zijn met het oog op terreinrijden langer, waardoor zo'n motor wat hoger 'op zijn poten' staat. Dat alles maakt dat je lekker op de motor zit en een goed zicht hebt op de weg. De Kawasaki Versys 1000 is wat die opbouw betreft niet anders dan de andere adventuremotoren. 1000 cc of meer is zowat de norm in die categorie. Maar waar merken als BMW, Ducati, Moto Guzzi, Honda (met de Varadero) en Suzuki kozen voor een tweecilinder, monteerde Kawasaki een viercilinder-in-lijn-krachtbron. Een tweecilinder heeft als voordeel dat er veel koppel is en dat die al bij lage toerentallen veel vermogen geeft. Met bagage en passagier is dat een voordeel. En wie in het terrein rijdt, kan met zo'n krachtbron ook beter uit de voeten. Een viercilinder heeft in principe meer vermogen bij hogere toerentallen en relatief minder koppel. Kawasaki heeft in de hogere cc-categorieën alleen maar - sportieve - viercilinders en paste het blok van de Z1000 aan aan de adventurenormen: de eerste en de tweede versnelling zijn korter en het vermogen is wat teruggetuned om meer koppel in lagere toerentallen te krijgen. In de praktijk kan je met de Versys 1000 zonder moeite een paar uur in het zadel blijven. In fileverkeer is de Kawasaki precies tussen de rijen auto's door te sturen en als het verkeer weer vlot, gaat hij pijlsnel vooruit. Trek je door naar hogere toerentallen dan zijn er wel motortrillingen in zadel, stuur en voetsteunen merkbaar. De motorkarakteristiek kan je overigens aanpassen aan de omstandigheden: full of low power (75 % van het vermogen). En er is traction control om bij hard accelereren doorslippen van het achterwiel te voorkomen. Of je dat allemaal nodig hebt voor gewoon verkeer is maar de vraag, maar het is fijn om te weten dat je veel vermogen hebt als je echt het avontuur tegemoet gaat. motor: 1043 cc viercilinder in lijn, vier kleppen per cilinder, zes versnellingen, kettingaandrijving vermogen: 118 pk bij 9000 toeren per minuut zithoogte: 845 mm gewicht (rijklaar): 239 kilo tankinhoud: 21 liter prijs: 12.399 euro AD VAN POPPEL