Bij Jean-Luc Dehaene ( CD&V) was er geen lievemoederen aan, maar veel politici willen met grote gretigheid de knepen van de media leren. Hoe geef je interviews? Hoe druk je je stempel op debatten? Je leert het tijdens een mediatraining. Bij Van Wyk & Friends, bijvoorbeeld. De vaste kern van het bedrijf bestaat uit Evert Van Wijk en ...

Bij Jean-Luc Dehaene ( CD&V) was er geen lievemoederen aan, maar veel politici willen met grote gretigheid de knepen van de media leren. Hoe geef je interviews? Hoe druk je je stempel op debatten? Je leert het tijdens een mediatraining. Bij Van Wyk & Friends, bijvoorbeeld. De vaste kern van het bedrijf bestaat uit Evert Van Wijk en Mieke Vandenberghe, voormalig directeur-generaal van de Federale Voorlichtingsdienst. De medewerkers zijn veelal volgens een franchiseformule aan het bedrijf verbonden. Daarnaast heeft Van Wyk & Friends samenwerkingsverbanden met gespecialiseerde trainingsorganisaties. Het koos bewust voor de nichemarkt van crisiscommunicatie, persrelaties en mediatrainingen. Evert Van Wijk werkte jaren geleden in communicatiefuncties bij vliegtuigenproducent Fokker en het Amerikaanse chemiebedrijf Dow Chemical. Als extern communicatieconsulent adviseerde en trainde Evert Van Wijk twaalf jaar lang tal van opdrachtgevers in België en Nederland. Van Wyk & Friends telt onder zijn klanten vooral chemische bedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen, beursgenoteerde ondernemingen en sinds de dioxinecrisis ook voedingsbedrijven. Van Wyk & Friends realiseerde vorig jaar een omzet van 350.000 euro. In België ziet de zaakvoerder vooral concurrentie van schnabbelende journalisten. Mediatrainingen zijn een groeimarkt, ook in de politieke wereld. Van Wijk: "De verkiezingsstrijd wordt steeds meer gemediatiseerd. Ook los van de verkiezingen zie ik de vraag naar professionele ondersteuning toenemen."Sinds kort geeft Van Wyk & Friends ook debattechnieken voor topfuncties in het bedrijfsleven en de politieke wereld. Daarvoor sloot het bedrijf een samenwerking met het Nederlandse Debat & Dialoog. Van Wijk: "De vraag neemt zowel in het bedrijfsleven als in de politieke wereld toe. De boodschap brengen is niet meer voldoende. Je moet ook kunnen inspelen op de argumenten, drogredenen en trucs van de tegenstander." Melanie De Vrieze"Politici moeten leren inspelen op de argumenten, drogredenen en trucs van de tegenstander."