MECCANO VERNIEUWT MET ROBOTS

Ad Van Poppel medewerker Trends

Het aloude montagespeelgoed Meccano krijgt er een modern broertje bij: Meccanoid. Het eerste product is de robot G15 KS.

Herlanceren

Twee jaar geleden nam het Canadese Spin Master Meccano over, het constructiespeelgoed waarmee kinderen bruggen, torens of auto’s met schroefjes, moertjes en metalen plaatjes in elkaar konden zetten. Dit jaar herlanceert Spin Master Meccano: de verpakkingen zijn moderner, er zit meer gereedschap in de dozen én er is de nieuwe lijn Meccanoid.

Meccanoid

“Meccano staat voor techniek en — zeker vroeger — voor nieuwe dingen”, zegt Charlie Hemmes van Spin Master. “Die reputatie is de jongste jaren wat afgezwakt. We willen die moderne, eigentijdse kant terugbrengen. Meccanoid is de combinatie van de kracht van Meccano — zelf iets kunnen bouwen — en van softwareprogramma’s.” De eerste producten van Meccanoid zijn twee robots. De grote Meccanoid G15 KS en de kleinere G15. Ze hebben een minicomputer ter grootte van een gsm: de Mecca Brain. Daarmee kunnen kinderen de robot programmeren, terwijl ze via de bluetoothverbinding de robot vanop afstand kunnen bedienen. De robot heeft ook een beperkte woordenschat en onthoudt bewegingen die je hem laat uitvoeren.

Doelgroep

Met Meccanoid richt Spin Master zich op kinderen vanaf tien jaar, én hun vaders. Het is de derde lijn in het huidige Meccano-aanbod. Meccano Junior heeft grote stukken met een kliksysteem voor kinderen vanaf vijf jaar. De klassieke Meccano is bedoeld voor 7- tot 12-jarigen. De kinderen van vandaag zegt Meccano overigens weinig. “Ze kennen Meccano niet, hun ouders wel”, zegt Hemmes. Nu kan het bedrijf zich met een eigentijdse campagne tot kinderen richten om het merk opnieuw bekend te maken. Voor de vaders is Meccano nostalgie. Ze herinneren zich hun eigen jeugd waarin zij met hún vaders samen constructies in elkaar schroefden.

Campagne

Meccanoid is een wereldwijd product. In het voorjaar werd het gelanceerd op de Amerikaanse markt en deze maand is Europa aan de beurt. De vertaling van de software in de diverse talen vroeg meer tijd. De lancering valt vlak voor de Sinterklaas- en eindejaarsperiode. In Nederland komen er tv-reclames. In ons land zal Meccano vooral de onlinemedia inzetten. Het merk zal zijn producten ook in televisieprogramma’s proberen te plaatsen.

Retail

De jongste jaren verwaarloosde het oude moederbedrijf, het Franse Meccano, de marketing voor Meccano. Het product lag nog in de winkel, maar lang niet meer overal. De lancering van Meccanoid zorgt voor hernieuwde belangstelling van de supermarkten. De robot ligt in alle grote ketens. Daarnaast zijn webwinkels interessant omdat daar veel beeldmateriaal getoond kan worden.

Oorsprong

Meccano is een concept van de Brit Frank Hornby, die in 1899 uit blik speelgoed voor zijn zoontjes maakte. Hij kwam op het idee verwisselbare onderdelen te maken en patenteerde dat in 1901. Hornby startte de productie in 1902 en registreerde in 1907 het merk Meccano. Aanvankelijk heette het speelgoed ‘Mechanics Made Easy’. Meccano zou de samentrekking zijn van ‘make and know’ (‘maak en ken’).

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content