Met volle pinten.
...

Met volle pinten.De business-school van de KU Leuven - het MBA-programma - tracht internationale studenten te verleiden met onder meer een verwijzing naar a university town full of medieval splendor, gastronomy & superior ales. Bij Interbrew zal geglimlacht worden over deze voor de brouwer leuke aanprijzing. Bij confraters van Vlaamse universiteiten met eigen MBA-opleidingen wordt de advertentie in The Economist wat minachtend geacteerd. MBA Leuven heeft vandaag 120 studenten, waarvan 70% buitenlanders. Het MBA-landschap in Europa is toe aan een verschuiving. De grote Amerikanen kijken - de MBA-scholen van bijvoorbeeld Chicago en Northwestern op kop - naar zware allianties of eigen initiatieven op enkele toplocaties in Europa (in west en oost). Als ze neerstrijken verandert de marktpositie van alle MBA's in Europa. In de jaarlijkse consumentengids voor MBA's "Which MBA" van The Economist Intelligence Unit staan geen Belgische MBA-opleidingen. Sporadisch verschijnt er wel eens een advertentie in het boek van bijvoorbeeld Solvay Business School. Dat samenwerking een uitweg kan bieden om niet geminoriseerd te worden tracht Antwerpen aan te tonen. Op initiatief van Paul Buysse, nieuwe CEO van het Britse Vickers (zie ook Eminent, blz. 138), praten Antwerpse prominenten en deskundigen over de uitbouw van een European Management Center in de Scheldestad (zie ook Trends, 26 maart 1998, blz. 10). Na zijn vertrek bij BTR in januari 1998 trachtte Paul Buysse eerst de European University over te kopen van de eigenaars Nieberding. Dit werd hem in vele toonaarden ontraden omdat de naam van deze managementschool door perscampagnes en persoonlijke aanvallen op de stichters-eigenaars besmet werd. Met Luc Van der Veken van de Antwerpse zetel van de Nationale Bank en hoogleraren van de Antwerpse universiteit werd dan een nagelnieuw plan opgesteld. Deze week valt daarover binnen deze stuurgroep een belangrijke beslissing. De stuurgroep laat zich inspireren door het succes van het Institute of Transport and Maritime Management Antwerp (Itmma). Itmma is een jong samenwerkingsverband tussen de geledingen van de Universiteit Antwerpen. Het vertrekpunt was dat zowel Ruca als Ufsia beschikten over bekwame transporteconomen, maar dat ze in gespreide orde te weinig profiel hadden en te weinig aantrekkingskracht op de internationale studentenmarkt. Als onderdeel van het Strategisch Plan Antwerpen werd dan voor twee jaar Itmma, een zelfstandig postgraduaat binnen de Antwerpse universitaire confederatie, opgericht. Vorig jaar studeerden de eerste vijftien Masters in Transport and Maritime Management af. In de coulissen leeft ook de idee om in Antwerpen een zomerschool rond managementonderwerpen te organiseren. Een hoogleraar economie van de Universiteit Antwerpen: "Het zal verdomd moeilijk zijn om dat van de grond te krijgen. Je mag zoiets niet hardop zeggen of je wordt gelyncht, maar de professoren die daar warm voor lopen kan je tellen op de vingers van één hand. Er zijn er hier in Antwerpen die twee maanden ruimschoots vakantie nemen en zich aan de eigen universiteit noch elders laten zien. Aan de Belgische universiteiten leeft veel verdoken luiheid."