In het begin van de jaren zestig werd de autowereld begiftigd met de wankelmotor. Deze krachtbron met rotoren, ontwikkeld door de heer Wankel, had in het autolandschap een revolutie moeten ontketenen. Maar uiteindelijk schonk alleen Mazda vertrouwen aan de toen nieuwe technologie. Uiteraard pas nadat het systeem gevoelig werd aangepast, wat resulteerde in een uitstekende bedrijfszekerheid. Sindsdien bleef de Japanse constructeur modellen met een wankelmotor bouwen; alleen bleek het niet altijd even makkelijk om die ook in onze contreien ingevoerd te krij...

In het begin van de jaren zestig werd de autowereld begiftigd met de wankelmotor. Deze krachtbron met rotoren, ontwikkeld door de heer Wankel, had in het autolandschap een revolutie moeten ontketenen. Maar uiteindelijk schonk alleen Mazda vertrouwen aan de toen nieuwe technologie. Uiteraard pas nadat het systeem gevoelig werd aangepast, wat resulteerde in een uitstekende bedrijfszekerheid. Sindsdien bleef de Japanse constructeur modellen met een wankelmotor bouwen; alleen bleek het niet altijd even makkelijk om die ook in onze contreien ingevoerd te krijgen. Dat is nu wel gelukt met deze nieuwe, sportieve coupé: de Mazda RX 8. Een agressief ogende sportwagen met die gewelfde flanken, maar ook esthetisch geraffineerd. Voor de Europese markt heeft de RX 8 twee troeven. Om te beginnen, is er uiteraard de motor, waarvan twee versies beschikbaar zijn: 141 kW voor de basisversie en 170 kW voor de versie Revolution, die bij sportieve zielen natuurlijk de voorkeur krijgt. De basisversie mag er nochtans ook wezen, niet het minst wegens de aantrekkelijke prijs: 29.499 euro. Voor die som krijg je een exclusieve auto met meer dan behoorlijke prestaties. Om van nul naar honderd te sprinten, zijn amper 7,2 seconden nodig. En van daar gaat het naar een piek van 223 per uur. De Revolution heeft een versnellingsbak met zes gangen (tegenover vijf voor de basisversie) en maakt het mogelijk om met volle teugen te genieten van de wankelmotor, die graag hoog in de toeren klimt en scherpe acceleraties levert. Dat het chassis een vlekkeloos rijgedrag garandeert, maakt het geluk van de sportieve ziel compleet. De Mazda RX8 is immers niet alleen een andere motor. Dit is een échte sportwagen die zonder brutale neigingen perfect tegen het wegdek kleeft. Dit dankzij een onderstel met hoge torsiestijfheid, maar ook een goed uitgekiende ophanging. Kortom: grote onderscheiding voor het technische aspect. Voorts kan de RX 8 verleiden met zijn esthetiek. De lijn neigt naar het predikaat "adembenemend" en uit tal van details blijkt nog maar eens dat Mazda heel wat zorg aan de afwerking besteedt. Zoals de zeer originele vormgeving van de middenconsole. Op de rijhouding valt niets aan te merken en er is plaats voor vier volwassenen, wat in deze klasse uitzonderlijk is. Uiteraard is de zichtbaarheid voor de passagiers achterin niet zo groot, maar dit is dan ook een sportwagen. En in sportwagens zit je vooraan om echt te genieten. Van de RX 8 gaat heel wat passie uit. Passie die resulteert in een gemiddeld verbruik van 15,1 liter voor de versie met 141 kW en 15,8 liter voor de 170 kW-versie. Maar met een iets bravere rechtervoet breng je die waarden makkelijk terug tot tien liter of minder, voor honderd kilometer. De ingenieurs hebben voor deze motor namelijk de technologie van het arme mengsel toegepast, die we al kennen van klassieke motoren met rechtstreekse inspuiting. Alleen is het de vraag: waarom zou je in zo'n ding met een brave rechtervoet rijden? Christophe