Op het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw beleefde Mazda een donkere periode. Dat had vooral politieke gevolgen: Ford, de Amerikaanse partner van het Japanse merk, ging zich nog dominanter gedragen. En wilde pas financieel te hulp schieten, om de balans in evenwicht te brengen, tegen bepaalde voorwaarden. Concreet: Mazda moest met een nieuwe productenstrategie uitpakken. Vandaag begint die operatie vruchten af te werpen.
...

Op het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw beleefde Mazda een donkere periode. Dat had vooral politieke gevolgen: Ford, de Amerikaanse partner van het Japanse merk, ging zich nog dominanter gedragen. En wilde pas financieel te hulp schieten, om de balans in evenwicht te brengen, tegen bepaalde voorwaarden. Concreet: Mazda moest met een nieuwe productenstrategie uitpakken. Vandaag begint die operatie vruchten af te werpen. Er is in dit nieuwe millennium inderdaad iets veranderd bij Mazda. De Japanse constructeur blijft kwaliteit hoog in het vaandel dragen, maar spant zich ook in om zijn modellen aantrekkelijker te maken. Getuige daarvan de vernieuwing van het gamma, eerst met de M6 en meer recentelijk met de 3. De Mazda 3 kwam de 323 vervangen en is nu dus het boegbeeld van het huis. Beherman, de Belgische invoerder, stelde bij de lancering dat de Mazda 3 zo'n derde van de jaarverkoop van 10.000 auto's moest vertegenwoordigen. Om zo'n doel te halen, moet een auto aan drie voorwaarden voldoen: hij moet uiteraard behagen, hij moet een degelijke diesel in het vooronder hebben en hij moet meer troeven bieden dan zijn concurrenten. Om te behagen kreeg de 3 CDVi een koetswerk waarvan de lijn meteen doet denken aan de grotere Mazda 6. Wat uiteraard geen gebrek is. En nu is er ook die broodnodige diesel: een krachtbron die Mazda niet zelf ontwikkelde, maar ging lenen bij de partner: de nagelnieuwe 1.6 die PSA (Peugeot-Citroën) en Ford samen ontwikkelden. In de grote Ford-familie was deze Mazda 3 trouwens een van de eerste modellen die over deze krachtbron kon beschikken. Deze 1.6 is een goede keuze, want weet soepelheid te combineren met kracht en zuinigheid. Het recept is welbekend: rechtstreekse inspuiting van het type common rail (met een druk die oploopt tot 1600 bar) en injectoren die zich heel precies laten programmeren. Heel belangrijk voor de geluiddemping en de samenstelling van de uitlaatgassen. Daarbij komt een perfect gedoseerde turbolading, afhankelijk van het toerental, en het resultaat is een motor met puik rendement. Alleen moet zo'n motor dan nog op de juiste manier onder de motorkap worden gezet. Op zo'n manier dat het geluid goed wordt gedempt en er geen vervelende trillingen doordringen tot in de passagiersruimte. Maar ook op dat terrein hebben de Japanse ingenieurs hun gelijk bewezen. De motor, die zich goed laat aanvullen door een handgeschakelde bak, zorgt voor heel dynamisch rijden. Ook dat is heel belangrijk geworden in dit marktsegment. Mazda wilde dus niet alleen een auto met behoorlijk wat binnenruimte, maar ook een heel handzaam tuig neerzetten. De Mazda 3 CDVi is leuk om besturen en altijd even voorspelbaar, met voldoende binnenruimte voor een gezin van vier of zelfs vijf. Om nog meer potentiële klanten over de streep te trekken, biedt de invoerder gedurende een paar maanden - hoewel verlenging van de formule niet uitgesloten is - een volledige garantie van zes jaar. Op alle versies van de 3, maar ook op de andere modellen van het merk. Meegenomen voor wie om de vier jaar van auto verandert, en dat zijn nogal wat consumenten in dit land. Bovendien impliceert deze garantie ook een grotere restwaarde voor wie de auto na vier jaar verkoopt. De overnemer behoudt dan immers nog twee jaar fabrieksgarantie. Christophe