Natuurlijk bestaan ze nog: de miniondernemingen die kaarsen of sokken verkopen. Maar als je er bovenuit wil steken, kom je toch beter met iets anders voor de dag. Fly-Box bijvoorbeeld, het bedrijfje van vijftien leerlingen van het Koninklijk Atheneum in Turnhout, liet zich inspireren door de dozen die ziekenhuizen aan pas bevallen moeders geven en bracht de KAdoos op de markt. Het is een doos waarmee ze...

Natuurlijk bestaan ze nog: de miniondernemingen die kaarsen of sokken verkopen. Maar als je er bovenuit wil steken, kom je toch beter met iets anders voor de dag. Fly-Box bijvoorbeeld, het bedrijfje van vijftien leerlingen van het Koninklijk Atheneum in Turnhout, liet zich inspireren door de dozen die ziekenhuizen aan pas bevallen moeders geven en bracht de KAdoos op de markt. Het is een doos waarmee zelfstandige ondernemers meer naamsbekendheid kunnen verwerven en nieuwe klanten winnen. De doos wordt immers met staaltjes, kortingbonnen en flyers gevuld, en vervolgens door de werknemers van Fly-Box aan huis geleverd. Het Turnhoutse initiatief viel goed in de smaak, want Fly-Box werd bekroond als beste Belgische minionderneming en mag vanaf vandaag tot en met zondag 11 augustus deelnemen aan de Europese finale in Parijs. Het concept van de miniondernemingen ontstond in 1919 in de Verenigde Staten en deed in de jaren zestig zijn intrede in Europa. In België bestaat de beweging Jonge Ondernemingen sinds 1977, met de bedoeling om jongeren nuttige ervaring te laten opdoen voor ze in het echte bedrijfsleven stappen. Hoewel een minionderneming een korte levensduur heeft - gemiddeld tien maanden - hebben de Turnhoutse ondernemers toch een mooi leerproces afgelegd en problemen met de nodige creativiteit opgelost. Zo had algemeen directeur Gregory Van der Steen het soms moeilijk om handelaars van zijn project te overtuigen. "Nochtans moesten ze maar 0,11 euro per postbus betalen, wat goedkoper is dan een postzegel." Uiteindelijk haalden de jonge ondernemers in Vosselaar veertien handelaars over de streep, die elk 362 euro betaalden. Een ander probleempje voor Fly-Box waren de wanbetalers. "Drie handelaars wilden niet onmiddellijk betalen," aldus Van der Steen. "We zijn een paar keer langs moeten gaan om hen aan te manen te betalen." Uiteindelijk kwam alles toch in orde. Door de lage kostenstructuur - alleen het transport en de huurpijs van een aanhangwagen belastte het kostenplaatje - maakte Fly-Box een flinke winst. De aandelen van de minionderneming verdubbelden sinds de oprichting in waarde. Benieuwd of de jonge ondernemers ook de Parijzenaars kunnen overtuigen. Melanie De Vrieze [{ssquf}]De aandelen van de minionderneming verdubbelden sinds de oprichting in waarde.