F reightliner, een dochter van DaimlerChrysler en de belangrijkste producent van zware trucks in de VS, zag zich in januari genoodzaakt om duizend werknemers te ontslaan. Verwacht wordt dat de verkoopcijfers van vrachtwagens dit jaar zullen terugvallen tot amper 280.000, terwijl dat er vorig jaar nog 440.000 waren. U merkt het: ook truckproducenten ondervinden flink wat hinder van de economische groeivertraging in de VS.
...

F reightliner, een dochter van DaimlerChrysler en de belangrijkste producent van zware trucks in de VS, zag zich in januari genoodzaakt om duizend werknemers te ontslaan. Verwacht wordt dat de verkoopcijfers van vrachtwagens dit jaar zullen terugvallen tot amper 280.000, terwijl dat er vorig jaar nog 440.000 waren. U merkt het: ook truckproducenten ondervinden flink wat hinder van de economische groeivertraging in de VS. 1. Navistar (NAV)Navistar International verkoopt vrachtwagens, maar ook bussen en motoren. Het bedrijf heeft twee verlieslatende kwartaalperiodes achter de rug, maar tijdens het tweede kwartaal van 2000-2001 werd opnieuw een winst van 0,05 dollar gerealiseerd. Een cijfer dat nochtans onder de verwachtingen van de analisten lag: die hadden op een winst per aandeel van ongeveer 0,22 dollar gerekend. Het bedrijf maakt zich sterk dat het ergste nu achter de rug is. Er werd zwaar in de kosten gesnoeid, waardoor de volgende kwartalen beter zouden moeten worden. Voorwaarde is echter ook dat de markt voor zware voertuigen weer aantrekt.De koers van Navistar heeft een voorzichtig herstel neergezet, maar het aandeel noteert nog ver onder zijn piek van 40 dollar. Wel is de koerswinstverhouding opgelopen tot in de buurt van 30.2. Paccar (PCAR)Paccar is in de Verenigde Staten vooral bekend om zijn Kenworth- en Peterbilt-trucks. Over het eerste kwartaal is de winst van het bedrijf met maar liefst 71% gedaald, precies door de sterk teruggevallen vraag naar vrachtwagens. De winst per aandeel bedroeg 0,58 dollar, tegenover 1,98 dollar over dezelfde periode vorig jaar. Toch waren de cijfers beter dan verwacht: de analisten hadden gerekend op een winst van maar 0,47 dollar. De beurs rekent er blijkbaar op dat het ergste achter de rug is, want de koers van Paccar heeft een bemoedigend herstel achter de rug. Toch noteert het aandeel maar tegen een koerswinstverhouding van ongeveer 11.3. Cummins (CUM)Cummins is een producent van onder meer vrachtwagenmotoren. Over het eerste kwartaal leed het bedrijf een verlies van 0,68 dollar per aandeel, tegenover een winst per aandeel van 1,09 dollar over dezelfde periode een jaar eerder. Als verzachtende omstandigheid kon Cummins een reorganisatie inroepen, bedoeld om de kosten naar omlaag te brengen. De beleggers op Wall Street geloven intussen in betere tijden voor Cummins, want vanaf het dieptepunt op 27 dollar is de koers al met zo'n 50% gestegen. Het bedrijf noteert nu tegen een koerswinstverhouding van diep in de 20.4. Caterpillar (CAT)De meest bekende producent van zware voertuigen voor (vooral) de bouw en de landbouw is Caterpillar. The Cat, zoals de koosnaam van dit aandeel op Wall Street luidt, zag zijn winst over het eerste kwartaal met 37% terugvallen. Per aandeel werd 0,47 dollar verdiend, tegenover 0,73 dollar over dezelfde periode vorig jaar. De analisten hadden gevreesd dat The Cat de winstprognoses voor het volledige boekjaar opnieuw naar beneden zou aanpassen, maar dat bleek niét het geval te zijn. Voor het volledige boekjaar rekent het bedrijf op een winstdaling met 5% tot 10%, wat in de gegeven marktomstandigheden een hele prestatie mag worden genoemd.De koers van The Cat heeft op de beurs al een aardig ritje gemaakt: van een bodem op 29 dollar tot een (voorlopige?) piek op 51 dollar. Toch bedraagt de koerswinstverhouding nog steeds minder dan 20.Jos Sterk