Massive aast op nieuwe overnames

Onder leiding van CEO Jules Noten kiest Massive voor verdere groei door overnames en nieuwe buitenlandse investeringen.

Allicht hebben zijn vrouw en kinderen hem nog wat minder gezien dan vroeger, toen hij bij Unilever zat. Maar Jules Noten is categoriek: “Ik heb me deze overstap nog geen seconde beklaagd.”

Het waren dus angsthazen of doemdenkers die de eerste ‘externe’ chief executive officer (CEO) van familiebedrijf Massive een moeilijke toekomst voorpelden. De twaalf maanden die Noten zichzelf had gegeven om “de enige kapitein op het schip” te zijn, werden uiteindelijk herleid tot zes maanden. Op 1 januari van dit jaar zette de raad van bestuur van Massive al het licht op groen en bevestigde de nieuwe CEO in zijn functie. Als nieuwe topman dweept hij trouwens met de omgeving waarin hij is terechtgekomen. “Ik had een jaar geleden nooit vermoed dat een familiaal bedrijf zo professioneel georganiseerd kon zijn,” zegt Noten. Massive vliegt inmiddels onder de vleugels van het Britse durfkapitaalfonds CVC.

Het is niet zijn enige moment van verrassing geweest in de voorbije twaalf maanden. “Verbazingwekkend vind ik ook de enorme prijsdruk die op de markt heerst,” zegt Noten. “Qua volume haalden we het eerste jaar een groei met dubbele cijfers, terwijl de omzet stabiel bleef. Nu is dé uitdaging om met nieuwe ontwikkelingen korter op de bal te spelen dan onze concurrenten. Vooral de Chinezen doen zich gelden. Maar onze bijna 2000 nieuwe ontwerpen per jaar tonen aan dat we goed zitten.”

Jules Noten heeft met Massive gekozen voor de aanval als beste verdediging. Zowel in Europa (Spanje, Portugal) als in het hol van de leeuw (China) wordt fors geïnvesteerd, in de overtuiging dat hieruit nieuwe groei zal voortkomen. De joint venture in China werkt nu met dubbele capaciteit, terwijl er ten zuiden van Sjanghai een gloednieuwe fabriek in aanbouw is. Is de productieverschuiving van Europa richting Azië daarmee onomkeerbaar? “Ja, dat denk ik,” zegt Massives topman. “Produceren tegen lage kosten is een must. Maar ik geloof wel in Europees design en in een strikte kwaliteitsbewaking op Europees niveau. Bovendien moet de dienstverlening dicht bij de klant gebeuren.”

In Europa is Massive marktleider met zo’n 8 % aandeel, waarmee het bijna driemaal zo groot is als de nummer twee. Of het tot een consolidatie komt onder lichtdistributeurs? Noten begeeft zich – met steun van de nieuwe holding Partners in Lighting International – op het overnamepad. Hij legde de hand op het Roeselaarse Modular, volgens marktkenners een echte trendsetter en een bijzonder innovatief bedrijf. Door deze zet op het schaakbord is Massive nu niet meer alleen gericht op de consument, maar ook op de zogenaamde ‘projectmarkt’ waar architecten actieve go-betweens zijn. En nog is de honger van Massive en zijn nieuwe voorman Noten niet gestild. Het voorbije jaar werden ook specifieke segmenten aangeboord dankzij dochters die luisteren naar de naam Aqua (badkamerverlichting), Kico (kids collection) en Top Selection (designverlichting). “En daarbij zal het niet blijven,” laat Noten nu al weten.

Karel Cambien

“Vooral de Chinese concurrenten doen zich gelden, maar onze 2000 nieuwe ontwerpen per jaar tonen aan dat we goed zitten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content