Hypersportieve berlines of gezinswagens met het DNA van een racewagen: ze vormen een nieuw segment. Premiummerken als Mercedes (S-Klasse AMG) of Audi (S8) hadden al dergelijke bliksems. Maar nu laten ook authentieke sportwagenmerken hun oog vallen op de sportwagen met vier comfortabele zitplaatsen. Uit Engeland, Italië en Duitsland komen ze of mogen we ze de komende jaren verwachten: de Rapide van Aston Martin, de Estoque van Lamborghini en de Porsche Panamera.
...

Hypersportieve berlines of gezinswagens met het DNA van een racewagen: ze vormen een nieuw segment. Premiummerken als Mercedes (S-Klasse AMG) of Audi (S8) hadden al dergelijke bliksems. Maar nu laten ook authentieke sportwagenmerken hun oog vallen op de sportwagen met vier comfortabele zitplaatsen. Uit Engeland, Italië en Duitsland komen ze of mogen we ze de komende jaren verwachten: de Rapide van Aston Martin, de Estoque van Lamborghini en de Porsche Panamera. Maar het concept van de sportwagen met vier echte zitplaatsen werd uitgevonden door Maserati, in de jaren zestig al. Wat in 1964 uit de werkplaats in Modena rolde, de eerste Quattroporte, was nooit gezien: V8-motor van een sportwagen in een grote vierdeurs. Het idee achter het concept: een bliksem van een reiswagen bouwen voor staatshoofden, filmsterren of gewoon zeer rijke mensen. Vandaag zijn we toe aan de zesde generatie. Eindelijk ook eens een Quattroporte die echt verkoopt, want in vijf jaar tijd gingen er al 15.000 over de toonbank. Vandaag is deze vierzitter immers niet langer een machine voor staatshoofden en filmsterren, maar ook gewoon voor wie echt sportief wil rijden, in stijl genietend van zoveel exclusiviteit, en tegelijk een grote auto wil met ruimte voor inzittenden achterin. Voor wie daar geld voor heeft en niet struikelt over een gemiddeld verbruik van 16 liter. Dat tekenden we immers op in de Quattroporte Sport GTS, die we mochten proeven. Met zijn zeemzoet en tegelijk rauw motorgeluid, als je het gaspedaal beroert. Het knappe aan deze atleet op wielen is dat je na een paar tientallen kilometers over heerlijke weggetjes, verkeerloos en bij voorkeur gespeend van flitsdozen, stilaan vergeet dat je met een berline rijdt. En snel maar zeker het gevoel krijgt dat je met een echte sportwagen aan het pezen bent. Dankzij een toerenteller die pas bij 7200 toeren zijn rode zone vindt, en een kooi die nu nog iets lager tegen de grond staat dan bij de gewone versie, en in snelle bochten nooit zwaar aanvoelt maar veeleer speels en dus sportief. Bestiaal krachtig als het nodig is: de GTS laat je in vijf seconden naar honderd accelereren. Ook opvallend: hoe het interieur tegelijk artisanaal aanvoelt, zoals bij die buren van Ferrari, maar deze keer een onmiskenbaar vermoeden ademt van uitstekende afwerking en kwaliteit. Zelfs als je brutaal met deze heilige wielen omspringt, haalt niet een vierkante millimeter leder of koolstofvezel het in zijn hoofd om te piepen of kraken. Of hoe de Quattroporte Sport GTS meer dan ooit klasse ademt. Kwaliteit afwerking, rijgedrag Verbruik bij stevig rijdenMotor: V8 van 4691 cc; max. vermogen van 440 pk (323 kW) bij 7000 toeren; max. koppel van 490 Nm bij 4750 toeren Prestaties: topsnelheid van 285 km/u; acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,1 s Testverbruik: 16 l/100 km Instapprijs: 136.759 euroJo Bossuyt