Martine Bayens verliet begin vorig jaar Truvo, bekend van de Gouden Gids, om bij Bisnode regional director te worden voor Frankrijk, Nederland en België. Bisnode is van origine een Zweedse groep gespecialiseerd in marketingdata en -oplossingen in business-to-business- en business-to-consumer-markten. In ons land behoort ook WDM-Belgium, inmiddels omgedoopt tot Bisnode Belgium, tot de groep. Aan de top van dat bedrijf zijn het afgelopen jaar grote veranderingen doorgevoerd: in het voorjaar van 2012 werd de hele raad van bestuur herschikt. "Het is een interessant jaar geweest. De focus is gelegd op stra...

Martine Bayens verliet begin vorig jaar Truvo, bekend van de Gouden Gids, om bij Bisnode regional director te worden voor Frankrijk, Nederland en België. Bisnode is van origine een Zweedse groep gespecialiseerd in marketingdata en -oplossingen in business-to-business- en business-to-consumer-markten. In ons land behoort ook WDM-Belgium, inmiddels omgedoopt tot Bisnode Belgium, tot de groep. Aan de top van dat bedrijf zijn het afgelopen jaar grote veranderingen doorgevoerd: in het voorjaar van 2012 werd de hele raad van bestuur herschikt. "Het is een interessant jaar geweest. De focus is gelegd op strategische beslissingen en langetermijngroei. Op regioniveau -- dus ook in België -- hebben we onze organisatie aangepast. Het is een goede mix van nieuw bloed en ervaring en kennis. Mijn opdracht was ook een plan te maken om de groei op lange termijn te verzekeren." MARTINE BAYENS. "Bisnode heeft vorig jaar met Lars Petterson een nieuwe CEO gekregen. Hij heeft een nieuw elan aan de groep gegeven. Zijn visie was dat de 70 onderdelen van de groep één groot bedrijf moesten vormen onder één merk en met één productgamma. Het moest een sterke groep in Europa worden. Dat is een groot verschil met vroeger. Nu wordt Bisnode als één groep beheerd en zijn er geen aparte kmo's meer die in hun hoekje alles zelf beslissen. Dat was een heel interessante transformatie." BAYENS. "Er zijn mensen vertrokken, maar we werven ook aan. Het is niet zo dat we willen bezuinigen. We investeren in deze business. We hebben 200 mensen in België, 200 in Frankrijk en 50 in Nederland. Iedere verandering is moeilijk. We hebben naar het personeel veel gecommuniceerd. Het weet waar we naartoe willen, waarom en welke veranderingen dat met zich brengt. We hebben minstens één keer per maand alle personeelsleden ook de resultaten gegeven. Ze zien de nieuwe aanpak, dat de nodige beslissingen zijn genomen en dat de resultaten volgen." BAYENS. "Inderdaad. Als je de jaarverslagen van de regio neemt, zie je dat de resultaten niet echt positief waren. Nu gaat alles in de drie landen de positieve kant op. We hebben ook aan onze klanten uitgelegd wat er ging gebeuren. Ik heb zelf klanten ontmoet om het vertrouwen op te bouwen. We hebben er geen verloren, integendeel. We krijgen zelfs meer nieuwe klanten die in onze aanpak geloven." BAYENS. "Zwaar zou ik het niet noemen. Wel spannend en interessant. Ik kijk heel positief terug op het jaar. En the future is bright. Er is nu veel meer samenwerking in de regio, we lanceren goede producten. Er is een echte synergie, niet om te besparen, maar om te investeren en sneller nieuwe producten in de markt te zetten." BAYENS. "Wat minder. Maar wat wel interessant is aan een Zweeds bedrijf is dat men de balans tussen werk en privéleven belangrijk vindt. Mijn baas vroeg me waarom ik geen vakantie nam. Maar er was zo veel te doen. Het was een jaar van verandering en dan moet je er zijn. Ik zal nu wel een week nemen, als het kan..." AVP"Er zijn geen aparte kmo's meer die in hun hoekje alles zelf beslissen"