Bedrijven gebruiken marktonderzoeken en testpanels om vooraf te peilen naar de interesse in nieuwe producten of diensten. Toch falen drie op de vier innovaties binnen het jaar na de lancering. Het succes hangt sterk af van de vraag of eindgebruikers in het ontwikkelingsproces betrokken worden en of ze tijdig feedback kunnen geven. De Mechelse start-up Buffl wil die dialoog verbete...

Bedrijven gebruiken marktonderzoeken en testpanels om vooraf te peilen naar de interesse in nieuwe producten of diensten. Toch falen drie op de vier innovaties binnen het jaar na de lancering. Het succes hangt sterk af van de vraag of eindgebruikers in het ontwikkelingsproces betrokken worden en of ze tijdig feedback kunnen geven. De Mechelse start-up Buffl wil die dialoog verbeteren met een smartphone-app. De bvba werd begin 2018 opgericht door enkele jeugdvrienden. Er werken vier oprichters in het bedrijf. "Het idee om aan laagdrempelig en mobiel marktonderzoek te doen, is ontstaan uit onze ervaring in product- en dienstenontwikkeling", zegt medeoprichter Dennis De Clercq. "Het viel ons op dat de traditionele manier van marktbevraging tijdens een innovatieproces niet altijd mogelijk is, omdat die duur en arbeidsintensief is. Daardoor beslissen veel bedrijven noodgedwongen op hun buikgevoel." Klanten van Buffl stellen in een webinterface hun campagne samen aan de hand van video's, 3D-ontwerpen en vragenlijstjes. Ze geven ook aan wie ze willen benaderen. De tool geeft ondersteuning bij het opstellen van het marktonderzoek en verstuurt dat naar wie de mobiele app heeft geïnstalleerd en wie beantwoordt aan het gewenste profiel. De resultaten zijn realtime beschikbaar en kunnen meteen worden gebruikt voor indicatieve analyses. Op basis daarvan kunnen de klanten het onderzoek verder verfijnen. Buffl kan al terugvallen op een panel van een tweeduizendtal jongeren die willen meewerken aan de producten en diensten van morgen. Dennis De Clercq: "Hun feedback wordt beloond met virtuele munten. Die kunnen ze inruilen voor geschenkbonnen, gebruiken voor loterijen of schenken aan een goed doel of een jeugdbeweging." Buffl kreeg onlangsgroen licht voor een innovatiesubsidie van het overheidsagentschap Vlaio.