‘Marktaandeel opkrikken en jongeren lokken’

WIE

Dries De Weert (37)

IS

Marketingmanager Benelux Triumph Motorcycles

WAS

Dries De Weert begon in 2011 als marketingmanager België bij Kawasaki Benelux in Groot-Bijgaarden. De vertaler-tolk had geen marketingachtergrond, maar was wel motorrijder. “Ik had mijn profiel op jobat.be gezet en aangegeven dat ik een gepassioneerd motorrijder was”, zegt De Weert. “Kawasaki wilde een frisse kijk van een consument op zijn marketing. Zo’n kans krijg je maar één keer.”

In 2013 verhuisde de Benelux-poot van Kawasaki naar Nederland. De Weert vertrok naar D’Ieteren Sport, de importeur van Yamaha in ons land. Hij was er marketingcoördinator, tot hij in 2017 de kans kreeg om pr-verantwoordelijke van Seat te worden. In 2019 keerde hij terug naar D’Ieteren Sport als marketingmanager. D’Ieteren stoot evenwel de import van Yamaha-motoren af. “Ik kan in de motorwereld blijven bij Triumph”, zegt De Weert.

WIL

Triumph heeft een reorganisatie doorgemaakt. De Beneluxpoot in Alkmaar hangt nu af van Triumph Frankrijk. De Weert werkt in België, maar gaat wekelijks een dag naar Alkmaar of Parijs. Hij moet het marktaandeel van Triumph optrekken naar 10 procent in België en naar 8 procent in Nederland. “Dat doen we door de dealers te sensibiliseren en te ondersteunen om de bekendheid van het merk op te krikken. Als je mensen vraagt vijf motormerken te noemen, staat Triumph er vaak niet bij”, weet De Weert. “Dat moet veranderen, onder meer door de marketing sterker te digitaliseren. Een andere uitdaging is meer jongeren te enthousiasmeren. Triumph was tot nu een premiummerk, maar met de nieuwe 660 Trident-driecilinder heeft het een instapmodel voor een breed publiek.”

VRIJE TIJD

Motorrijden, zijn huis verbouwen en audioboeken voor mensen met een leesbeperking inlezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content