‘Marketing moet terug naar het C-level’

WIE

Yves Van Durme (58)

IS

Sinds 19 september de CEO van de Belgian Association of Marketing (BAM), de grootste vakvereniging voor marketing in België

WAS

“Na zo’n vijftien jaar in de reclame, met functies bij BBDO, Euro RSCG en mijn eigen bureau Van Durme & Partners, werkte ik vijf jaar voor de bedrijfsconsultant Deloitte en het advocatenkantoor Linklaters als marketing & business development director”, vertelt Yves Van Durme. “De afgelopen vijftien jaar was ik op managementniveau actief in Frankrijk, België en Nederland voor tal van bedrijven en organisaties.”

WIL

Yves Van Durme wordt bij BAM verantwoordelijk voor de financiële en organisatorische aansturing, maar moet de organisatie verder laten groeien. De filosofie van BAM is dat “marketeers strategen zijn die onderzoeken welke noden consumenten hebben en vervolgens de juiste producten en diensten op de markt brengen”, zegt BAM-voorzitter Koen Van Impe. “Die cruciale rol willen we nog meer benadrukken.”

“Ik gebruik graag de term ‘remarketing‘”, voegt Yves Van Durme toe. “Marketing moet terug naar het C-level (het hoogste niveau in organisaties, nvdr) gebracht worden, een plaats waar het volgens mij ook hoort. Wij, marketeers, bouwen mee aan een onderneming. We moeten dus aan de ‘remarketing’ van onze job in bedrijven doen. Marketeers moeten ook beseffen welke kracht ze hebben om bedrijven mee vorm te geven en te sturen.”

BAM wordt voor het eerst geleid door een CEO. “De afgelopen vijf jaar lagen er heel wat operationele uitdagingen”, zegt Koen Van Impe. “Nu is het tijd voor een volgende stap. Het Meaningful Marketing Framework heeft nood aan inspiratie en invulling. Yves is daarvoor de juiste man.”

VRIJE TIJD

Sporten (tennis, ski en wandelen in de natuur) en tafelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content