Dat merken ook uitgevers worden, is goed gedocumenteerd in de Angelsaksische wereld, maar een Belgisch boek ontbrak nog. Bart Lombaerts en Wouter Temmerman, twee journalisten die het contentproductiehuis Spyke leiden, schreven daarom samen met Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) Content Marketing - Van marketeer tot uitgever, dat op 22 november verschijnt bij LannooCampus.
...

Dat merken ook uitgevers worden, is goed gedocumenteerd in de Angelsaksische wereld, maar een Belgisch boek ontbrak nog. Bart Lombaerts en Wouter Temmerman, twee journalisten die het contentproductiehuis Spyke leiden, schreven daarom samen met Koen Denolf (The Fat Lady) en Michel Libens (Propaganda) Content Marketing - Van marketeer tot uitgever, dat op 22 november verschijnt bij LannooCampus. Contentmarketing helpt om het gat te dichten tussen de marketeer en de consument, omdat het vertrekt vanuit de informatiebehoefte van de consument. En het werkt. Dat merken we aan de stijgende interesse van marketeers in het onderwerp, maar ook aan het aantal contentmarketeers dat bedrijven aannemen en de strategieën die steeds meer merken ontwikkelen. Maar alleen inzet en gebruik van contentmarketingtechnieken volstaan niet om succes te boeken. Ook in contentmarketing moet je uitblinken. Contentmarketing moet veel verder gaan dan een verplicht nummertje om Google te 'pleasen'. Door het toegenomen gebruik neemt ook de concurrentie toe. Alleen door te excelleren, kun je het verschil maken. Als er in je gemeente al drie traditionele fietswinkels zijn, is het geen goed idee om de vierde te openen. Mik dan hoger en bouw een conceptwinkel die focust op racefietsen van een sterk merk. Kies je gevecht, blink uit in jouw domein en word een autoriteit voor je doelgroep. We merken dat ook Belgische marketeers de stap stilaan zetten. Met contentmarketing aan de slag gaan, impliceert dat je marketing en communicatie op een heel andere manier benadert. Kijk daarvoor ook naar je eigen markt. Buitenlandse voorbeelden kunnen inspireren, maar in België hebben we behoefte aan de visie van Belgische experts en aan lokale voorbeelden. Juist omdat de inzichten over de eigen markt vaak van doorslaggevend belang zijn. Het boek is een warm pleidooi om zo snel mogelijk, maar ook grondig de koe bij de horens te vatten. Contentmarketing staat allesbehalve stil. Wel integendeel, als filosofie en discipline heeft het zich de voorbije jaren in een razend tempo ontwikkeld. Wie nu investeert in contentmarketing, staat klaar voor de nieuwe evoluties. Die evoluties grijpen zeer fundamenteel in op het businessmodel van bedrijven die met content in de weer zijn. In het boek schetsen de auteurs hoe merken zelf content verkopen, maar er is meer van dat op komst. Als merken uitgevers worden, zullen ze zich ook economisch als zodanig gedragen. Merken zullen in de geldbuidel tasten om boeiende media over te nemen. Of ze zullen niet twijfelen om munt te slaan uit de sterke formats die ze creeerden. Nieuwe marktplaatsen dienen zich aan en in het midden staat de marketeer die uitgever is geworden. Hij staat daar namens een bedrijf dat een contentbedrijf is geworden, ook al bevindt de kernactiviteit zich in een heel andere sector. Ieder bedrijf zit op een berg content, maar om de interessante verhalen aan de oppervlakte te krijgen, is het nodig meer dan alleen die gepassioneerde contentmarketeer of de marketingdirecteur te overtuigen. Het is belangrijk om van je bedrijf een contentorganisatie te maken en je filosofie in de onderneming met succes te verspreiden.Wouter Temmerman