DIGITALE PLANNER

Het marketingspeelveld is complexer, diverser en multimedialer dan ooit. Dat is de vaststelling van Peter Desmyttere, die al sinds 1994 marketeers adviseert bij de keuze van de juiste strategie en bij het uitschrijven van hun marketingplan. Daarom bracht hij eind 2016, samen met drie anderen, Husky op de markt. "Dat is een digitale planner die we via een abonnementsformule aanbieden aan marketeers en marketingbureaus", legt d...

Het marketingspeelveld is complexer, diverser en multimedialer dan ooit. Dat is de vaststelling van Peter Desmyttere, die al sinds 1994 marketeers adviseert bij de keuze van de juiste strategie en bij het uitschrijven van hun marketingplan. Daarom bracht hij eind 2016, samen met drie anderen, Husky op de markt. "Dat is een digitale planner die we via een abonnementsformule aanbieden aan marketeers en marketingbureaus", legt de Gentenaar uit. "Daarmee streven we naar meer efficiëntie en betere inzichten." Marketingplanning bestaat in de praktijk meestal uit een verzameling Excel-bestanden. Ze worden gecreëerd en beheerd door meerdere collega's die op verschillende locaties werken. Vaak zijn er ook externe marketingbureaus of freelancers bij betrokken. De versnippering van de gegevens maakt het op poten zetten en implementeren van een marketingplan er niet makkelijker op. Dankzij Husky krijgen alle betrokkenen toegang tot één centraal platform dat het mogelijk maakt de planning als een team te beheren. Marketing is vandaag meetbaarder dan ooit. Toch verlopen het opzetten, meten en rapporteren van kritieke prestatie-indicatoren (de zogenoemde kpi's) in de praktijk vaak moeizaam. "De resultaten worden vaak - alweer - in Excel-spreadsheets gegoten", zegt Peter Desmyttere. "Maar die zitten zelden ingebed in de dagelijkse planning, en kunnen doorgaans niet overweg met externe databronnen. Husky biedt de oplossing: de webmodule bevat een centraal kpi-dashboard en maakt koppelingen met honderden applicaties mogelijk." Husky werd ontwikkeld met eigen kapitaal, maar in de zomer van 2018 investeerden het management en de techondernemers Guido Van der Schueren en Luc De Vos samen 600.000 euro in de start-up. Dat geld dient voor de uitwerking van nieuwe productfeatures, de versterking van het team en de ontplooiing in Europa. De meerderheid van de klanten komt nog uit de Benelux. Tegen eind 2019 wil Desmyttere honderd klanten in portefeuille hebben, goed voor een jaaromzet van 300.000 euro.