Eind mei 2007 sloot Bart Spiessens (40) voor de laatste keer als verantwoordelijke voor marketingcommunicatie de deur bij Dun & Bradstreet. Sinds 1 juni is hij eigen baas onder de naam de Marketeer. "Ik vond het na vijftien jaar in kleine en grote bedrijven én net veertig geworden tijd om mijn droom waar te maken: een eigen marketingcommunicatiebureau. Ik doe interim-opdrachten, werk als klassiek marketingcommmunicatiebureau en organiseer eigen evenementen. Het is weliswaar een ...

Eind mei 2007 sloot Bart Spiessens (40) voor de laatste keer als verantwoordelijke voor marketingcommunicatie de deur bij Dun & Bradstreet. Sinds 1 juni is hij eigen baas onder de naam de Marketeer. "Ik vond het na vijftien jaar in kleine en grote bedrijven én net veertig geworden tijd om mijn droom waar te maken: een eigen marketingcommunicatiebureau. Ik doe interim-opdrachten, werk als klassiek marketingcommmunicatiebureau en organiseer eigen evenementen. Het is weliswaar een eenmanszaak, maar ik werk samen met een reeks toeleveranciers."Spiessens lanceert zich op de business-to-businessmarkt, niet op de markt van business-to-consumer. Er zijn al diverse b-to-b-marketingbureaus actief, maar die focussen op de grotere bedrijven. Spiessens richt zich op de kmo's in Vlaanderen. "Die markt wordt niet goed bediend door de klassieke bureaus." Hij wil zich van hen onderscheiden door vanuit de klant te denken. "Ik ben zelf vijftien jaar klant geweest bij reclamebureaus en ik heb één zaak geleerd: meedenken vanuit de klant is slechts weinigen gegeven. Het gaat er niet puur om ervoor te zorgen dat de eigen diensten verkocht worden, maar het is juist doen wat de b-to-b-klant nodig heeft."Marketing is bij veel kmo's in de b-to-b-sfeer een ondergeschoven kindje. "Omdat die bedrijven erg verkoopgedreven zijn. Wie neemt er de beslissing? Dat doet de directie en die heeft meestal een salesachtergrond." Spiessens wil de marketing op een hoger niveau tillen. Hij stelt dat de b-to-b-markt in ons land nog niet volwassen is. "Er is een verschil van dag en nacht tussen de België en Nederland. Er is in ons land zeker nog ruimte om op de juiste manier op de klantenbehoeften in te spelen."Spiessens studeerde in 1991 af als communicatiewetenschapper in Gent. Hij wilde aanvankelijk de journalistiek in, maar al tijdens zijn studie evolueerde hij in de richting van reclame en evenementen. Spiessens begon als freelance journalist voor lokale media. Na zijn legerdienst trad hij in dienst van vakbeurzenorganisator Fairtec. Hij werkte daarna bij SAV, de Vlaamse beroepsorganisatie van transportondernemers, Iveco (importeur van bedrijfsvoertuigen), ICC (het Congresgebouw in Gent) en sinds september 2002 bij Dun & Bradstreet Benelux. BART SPIESSENS (DE MARKETEER) waS: verantwoordelijke marketingcommunicatie Dun & Bradstreet Benelux. iS: zaakvoerder van de Marketeer. VRIJE TIJD: films en goede tv-series. AVP