De verkiezing van de Nederlandstalige en de Franstalige Marketeer van het Jaar is een initiatief van de marketingorganisatie Belgian Association of Marketing (BAM), in samenwerking met Trends en Trends-Tendances. De BAM is ontstaan na een fusie van drie marketingverenigingen. De genomineerden voor de prijs zijn geselecteerd uit een longlist, opgesteld door de jury onder het voorzitterschap van Jean Cornet. De jury interviewt de genomineerden en maakt haar keuze, maar beslist niet alleen. Haar stem telt voor 50 procent. De stemmen van de lezers van Trends en de leden van BAM tellen samen voor 25 procent mee. Het resterende kwart is voor de Master Marketeers, een select kransje van ervaren marketeers.
...

De verkiezing van de Nederlandstalige en de Franstalige Marketeer van het Jaar is een initiatief van de marketingorganisatie Belgian Association of Marketing (BAM), in samenwerking met Trends en Trends-Tendances. De BAM is ontstaan na een fusie van drie marketingverenigingen. De genomineerden voor de prijs zijn geselecteerd uit een longlist, opgesteld door de jury onder het voorzitterschap van Jean Cornet. De jury interviewt de genomineerden en maakt haar keuze, maar beslist niet alleen. Haar stem telt voor 50 procent. De stemmen van de lezers van Trends en de leden van BAM tellen samen voor 25 procent mee. Het resterende kwart is voor de Master Marketeers, een select kransje van ervaren marketeers. Stemmen kan vanaf 14 september tot 1 oktober op marketeroftheyear.be. De vijf genomineerden die kans maken om Yannick Bouillon (Vanden Borre) op te volgen als Franstalige Marketeer van het Jaar, leert u kennen op pagina 100. Peter Claes (45) heeft eigenlijk geen pure marketingfunctie. Hij is algemeen directeur media en productie VRT. "Ik heb lang marketing gedaan voor de VRT, tot ex-CEO Sandra De Preter zei dat ik marketing niet beschouw als een discipline die pas in actie komt als iets naar de markt moet, maar dat ik marketing zie als veel bevragen en veel luisteren. Ze vond dat ik niet bij marketing moest zitten, maar bij strategie. Toen ben ik algemeen directeur media en productie geworden." Voor de merken die Peter Claes mee bouwt, ziet hij niet alleen de netmanagers, maar ook de programmamakers en de marketeers. In zijn rol als leidinggevende probeert hij al die mensen te betrekken bij de merken. "Mensen maken merken, maar niet alle mensen in een organisatie zijn marketeers. We hebben hier in huis capabele mensen met veel verbeelding. Ze zijn geen merkenbouwers, maar ze maken een merk wel waar." Peter Claes studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen, volgde een aanvullende opleiding Media en Communicatie aan de Universiteit van Gent en zwaaide ook af aan de Solvay Business School. Na zijn studies trad hij in 1998 in dienst van het reclamebureau VVL/BBDO (nu BBDO), om de afdeling strategische planning uit te bouwen. In de BBDO-groep in ons land werkte Claes, die in zijn vrije tijd marathons loopt, vervolgens mee aan het opstarten van Atmosphere, een van de eerste onlinecommunicatiebureaus in België. Gaandeweg kwam hij tot het besef dat merken niet vanuit communicatiebureaus gestuurd worden. Peter Claes: "Als je dat allemaal wil bespelen, moet je adverteerder zijn." Claes maakte een lijstje van bedrijven die een publieke meerwaarde hebben en sterke merken bouwen. Zijn voorkeur ging uit naar de mediasector. In 2002 stapte hij over naar de VRT. Hij bekleedde eerst een aantal marketingfuncties bij de zenders, groeide in 2007 door naar marketingmanager VRT en werd in 2008 algemeen marketingmanager VRT. Vervolgens werd hij verantwoordelijk voor de aanbodstrategie en de marketing om via algemeen directeur media VRT in 2015 te evolueren naar zijn huidige functie van algemeen directeur media en productie VRT. Guy Elewaut (54), marketingdirecteur Colruyt Laagste Prijzen, startte zijn carrière als journalist bij De Tijd. Na negen jaar stapte hij over naar de communicatiedienst van Delhaize. Bij Delhaize groeide hij door naar strategie en zes jaar geleden naar marketing. Hij vertrok in 2013 naar Colruyt en is daar sinds oktober 2015 marketingdirecteur van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen. Elewaut, die in zijn vrije tijd zeilt en geïnteresseerd is in fotografie, kan zijn ervaring in communicatie inzetten in zijn nieuwe functie. "Marketing is communicatie, dat is luisteren naar de consument." Ook de strategische kant van marketing trekt hem aan. De jury van de Marketeer van het Jaar werd getroffen door de opvallende campagne die Colruyt sinds september 2016 voert over het lageprijzenbeleid en het digitale traject voor de klant met de shopping buddy MyColruyt. Er kwamen acties in samenwerking met nationale merken die tot verschuivingen in de markt geleid hebben en acties met de huismerken. "Het merk Colruyt is ongelooflijk sterk", zegt Elewaut. "Ik ben de zoveelste die ermee aan de slag kan gaan. Dat betekent elke dag vechten. Je moet innoveren in een markt die heel competitief is. De markt is altijd in beweging. Je hebt de specialty retailers als Kruidvat, retailers als Action en de hard discounters. Je moet alert zijn." Elewaut studeerde geschiedenis aan de universiteit van Gent, maar toen hij die studie in 1985 afrondde, was de arbeidsmarkt slecht. "Ik ben aan de universiteit van Leuven economie gaan studeren om me te versterken op de arbeidsmarkt. In 1989 kreeg ik de kans journalist bij De Tijd te worden. Ik wilde toen of de journalistiek of de politiek in. Het bedrijfsleven was de derde keuze", besluit hij. Philippe Gosseye (51) is senior director integrated & high touch marketing Dell EMC. In die internationale functie is hij bevoegd voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Bij EMC - sinds de fusie in 2016 Dell EMC - startte hij drie jaar geleden het project next marketing op om zijn team nieuwe vaardigheden in marketing bij te brengen. Dat is geculmineerd in een boek. "Ik heb besloten alles wat ik gebouwd heb in een boek uit te brengen. Uit passie voor marketing. Je moet als marketeer extravert en analytisch zijn. Vandaar de titel The Extraverted Nerd. Het is als het kookboek van de boerinnenbond." Daarnaast heeft Gosseye 'zee- en bosklassen' voor kleine groepen marketeers opgezet. De marketeers komen zo in contact met elkaar en met artiesten, journalisten, kunstenaars of ondernemers. De bedoeling is "je twee en een halve dag laten inspireren en tot nieuwe inzichten komen met een heel ander type sprekers", zegt Gosseye. "Bij de eerste 'zeeklassen' was er bijvoorbeeld Hendrik Dierendonck, een slager met vestigingen in Sint-Idesbald, Nieuwpoort en Brussel. Die man is de meest authentieke marketeer." Gosseye studeerde toegepaste communicatie aan het Hoger Instituut voor Bedrijfsopleiding (HIBO), intussen opgegaan in de Arteveldehogeschool. Daarna volgde hij marketing aan de West-Vlaamse hogeschool Katho, nu Vives. Philippe Gosseye was al vroeg gebeten door consumenten- en producentengedrag. "Het gaat om de relatie tussen de klant en het bedrijf en hoe je die kunt opbouwen." Na zijn legerdienst kwam Gosseye veeleer toevallig in de IT-sector terecht, bij Tech Data, in de verkoop. Sindsdien is hij niet meer uit de IT-sector weggeweest. Na Tech Data werkte hij in marketingfuncties bij Ingram Micro en EMC. In 2000 ging hij het consultancypad op, maar de terreuraanslagen in de VS in 2001 dwarsboomden die plannen. In 2002 startte hij bij Microsoft in een internationale marketingfunctie. Hij stapte in 2007 over naar EMC, waar hij eveneens internationale marketingbevoegdheden kreeg. Anja Stas (51) is chief commercial officer van het Flanders Meeting & Convention Centre Antwerp en van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA). In 2009 werd ze al eens genomineerd toen ze een mediahype wist te maken van de geboorte van het olifantje Kai-Mook. "Er is sindsdien veel gebeurd, voor en achter de schermen. We zijn met een heel nieuwe organisatie bezig en hebben daarrond een spraakmakende campagne gehad." Ze doelt op de uitbouw van het Flanders Meeting & Convention Centre Antwerp in de Elisabethzaal naast de Zoo van Antwerpen. De campagne was gericht op de zakelijke markt. Helemaal nieuw zijn congressen en evenementen in de Elisabethzaal en de aanpalende zalen niet, maar Antwerpen was volgens Stas eerder receptief bezig. De beslissing voor de renovatie en nieuwbouw van een multifunctioneel congres- en concertcomplex werd zes jaar geleden genomen. Op dat moment gingen Stas en haar team internationaal de boer op om Antwerpen vanaf 2016 te verkopen als congresstad. De campagne met als thema A Room with a Zoo verbond twee zaken die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, een congrescentrum en een dierentuin. De opbrengsten van het meeting- en congrescentrum gaan naar de KMDA. "De campagne is uniek in de congreswereld. Het doel is een markt te ontwikkelen voor de KMDA en de Zoo. We hebben de Zoo in een fascinerende wereld geïntroduceerd", zegt Anja Stas, die in haar vrije tijd schildert en aan yoga, krachttraining en golf doet. Anja Stas studeerde rechten aan de KU Leuven, maar kwam er snel achter dat de reclamewereld beter bij haar vaardigheden paste. Na een speciale licentie marketing aan Vlerick Business School, startte ze in 1992 haar loopbaan bij Janssen Pharmaceutica (Johnson & Johnson) in Oost-Europa. Een jaar later vertrok ze naar Coca-Cola. Ze was vijf jaar brand manager in Nederland en zeven jaar global brand manager op het Coca-Cola-hoofdkwartier in Atlanta. Van 2000 tot 2002 was ze consultant bij de financiëledienstverlener Capco in New York. Sinds 2006 werkt ze bij de Zoo van Antwerpen. Werner Van Gansbeke (45) is hoofd marketing en communicatie bij de doe-het-zelfketen Gamma België, een onderdeel van Intergamma. Hij dankt zijn nominatie aan de manier waarop hij de marketingafdeling een nieuw elan gaf, toen hij zes en een half jaar geleden bij Gamma in dienst trad, nadat zijn voorganger een burn-out had gekregen. "Ik kwam een team tegen dat weer moest leren strategisch te denken en zelf beslissingen en verantwoordelijkheid te durven nemen." Van Gansbeke wilde dat de marketingafdeling niet meer zou wachten tot boven hun hoofden een beslissing viel. "Nu zitten we mee om de tafel als de beslissingen genomen worden. Marketing, dat is denken vanuit de klant, marktonderzoek, sociale media en rechtstreeks contact met de markt." Van Gansbeke studeerde marketing aan het Stedelijk Instituut voor Economisch Hoger Onderwijs in Antwerpen. Hij liep stage bij Levi's en startte in 1993 als merchandiser bij Lego België. Na zes maanden haalde Levi's hem terug. Van Gansbeke groeide door naar wat hij noemt 'keiharde sales' en van daaruit naar marketing. Vanaf 2000 werkte hij voor Levi's Benelux met standplaats Amsterdam. In 2005 kwam hij terug naar België, maar wel in een internationale functie. Hij werd toen marketingdirecteur Benelux/Nordics bij Levi's. In 2010 ging hij op zoek naar een functie waarin hij minder naar het buitenland zou moeten. Hij kwam in contact met Rudi Petit-Jean, de CEO van Gamma, die een hoofd marketing en communicatie zocht. Gamma is in onze contreien ook bekend door de Gammermansen, de typetjes van Luk Wyns in de radioreclame. Het is een van de langstlopende campagnes in reclameland - haast een kwarteeuw. Vaak willen nieuwe marketingmanagers hun stempel drukken door campagnes aan te passen of zelfs af te voeren. Van Gansbeke geeft toe erover nagedacht te hebben, maar is blij het niet te hebben gedaan. "Luk Wyns slaagt er nog altijd in met een kwinkslag de boodschap dusdanig neer te zetten dat die binnenkomt." AD VAN POPPEL, FOTOGRAFIE FRANKY VERDICKT