Jan-Pieter Mateusen (36) staat bij communicatiegroep Duval Guillaume aan het hoofd van de nieuwe divisie Publishing. De groep wil "de volledige communicatiemix aanbieden en het ontwikkelen van magazines maakt daar meer en meer deel van uit." De markt voor customermagazines (ook relatiemagazines of sponsored media genoemd) groeit. Enkele jaren geleden was er een handvol gespecialiseerde bureaus in...

Jan-Pieter Mateusen (36) staat bij communicatiegroep Duval Guillaume aan het hoofd van de nieuwe divisie Publishing. De groep wil "de volledige communicatiemix aanbieden en het ontwikkelen van magazines maakt daar meer en meer deel van uit." De markt voor customermagazines (ook relatiemagazines of sponsored media genoemd) groeit. Enkele jaren geleden was er een handvol gespecialiseerde bureaus in dat domein (met Mediapartners als pionier in België), nu gaat het al om een tiental bedrijven (waaronder Roularta Media Group). Jan-Pieter Mateusen wil zowel op papier als online gaan met de magazines. "We blijven wel merkenbouwer. We geven die media een doordachte plaats in de communicatiemix," beklemtoont hij. Volgens Mateusen zijn veel van de relatiemedia nog vanuit de vergaderruimte van de adverteerder gemaakt en wordt er te weinig rekening gehouden met de consument. " What's in it for me? Dáár gaat het om bij de lezer. Je moet de lezer een goed blad aanbieden." Uiteraard moet daarbij de marketingstrategie van de adverteerder in het achterhoofd gehouden worden. De divisie Publishing werkt nauw samen met Duval Guillaume Dialog, de directmarketing- en brandactivationpoot van de groep. "Een relatiemagazine is een loyaltytool en daar komt ook Dialog in het plaatje," aldus Mateusen. Dialog kan met databasebeheer ook een input hebben. "We kunnen het blad zelfs personaliseren, tot en met de cover. We moeten daar het verschil maken en van de deurmat op de salontafel terechtkomen." De eerste klant is Belgacom met het business-to-businessmagazine Business Update. Mateusen studeerde Marketing aan de Kempische Hogeschool, maar heeft de afgelopen vijftien jaar als journalist gewerkt. Bij Mediaxis (nu Sanoma Magazines Belgium) leidde hij onder meer het mannenblad Menzo. Sinds 2003 was hij actief als zelfstandig adviseur voor verschillende uitgeverijen. Nu combineert hij marketing en journalistiek. Hij wijst erop dat dit in zekere zin ook opgaat voor publieksbladen. "Als je een blad maakt, word je constant geconfronteerd met de marketingaanpak. Marketing en promotie zijn een belangrijk element in de uitgeverswereld."WAS: adviseur bij uitgeverijen. IS: leidt divisie Publishing bij Duval Guillaume. VRIJE TIJD: fitness en wandelen met de hond. AvP