Na een teleurstellende trading-update voor het eerste kwartaal kon Recticel orde op zaken stellen met halfjaarresultaten die boven de verwachtingen uitkwamen. De gecombineerde groepsomzet groeide met 2,8 procent tot 686 miljoen euro, tegenover 0,6 procent in het eerste kwartaal. Bovendien was er een negatief wisselkoerseffect van 1,5 procent.
...

Na een teleurstellende trading-update voor het eerste kwartaal kon Recticel orde op zaken stellen met halfjaarresultaten die boven de verwachtingen uitkwamen. De gecombineerde groepsomzet groeide met 2,8 procent tot 686 miljoen euro, tegenover 0,6 procent in het eerste kwartaal. Bovendien was er een negatief wisselkoerseffect van 1,5 procent. De afdeling isolatie was weer de positieve uitschieter (+4,3%) in de resultaten. De afdelingen soepelschuim (+1,4%) en slaapcomfort (+3,2%) wisten de omzetdaling van het eerste kwartaal om te zetten in groei. Voor het boekjaar mikt de schuimrubberproducent op een hogere omzet en een toename van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfkasstroom (rebitda) van minstens 15 procent. Analisten en beleggers waren nog meer onder de indruk van de sprong van de recurrente bedrijfkasstroom (+27,9 % naar 54,8 miljoen euro). Dat betekent een verder herstel van de rebitda-marge van 6,4 naar 8,0 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 43,5 procent, naar 35,6 miljoen euro, goed voor een rebit-marge van 5,2 procent (3,7 % in het eerste kwartaal). De nettowinst klom van 5 naar 15,5 miljoen euro (0,29 euro per aandeel). Recticel zet daarmee het herstel in. De zwakke conjunctuur in Europa hield de rendabiliteit van de schuimrubberproducent jaren op een erg laag peil. Recticel realiseert meer dan 90 procent van zijn omzet in Europa. Net voor de zomer van 2015 voerde het bedrijf een (zware) kapitaalverhoging door. Toen plaatste het 23,7 miljoen nieuwe aandelen tegen 3,2 euro per aandeel. Zo haalde Recticel 75,9 miljoen euro op, maar steeg het aantal aandelen wel van 29,7 naar 53,4 miljoen. Zo verminderde Recticel zijn schuldenlast. Eind juni bedroeg de netto gecombineerde financiële schuld 132,9 miljoen euro, tegenover nog 194,5 miljoen op 30 juni 2014. Daarnaast is er ook weer ruimte om te investeren, bijvoorbeeld in marketing voor Geltex, en voor de stroomlijning van organisaties, synergieën en operaties. Recticel behoort met honderd vestigingen in 28 landen tot de top drie van de polyurethaanschuimproducenten. De focus ligt wel zwaar op Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten. Soepelschuim (schuimblokken voor toepassingen in de meubelsector en andere industrieën) leverde in de eerste helft van dit jaar 43 procent van de gecombineerde groepsomzet. Slaapcomfort, met sterke merken als Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia, was goed voor 20 procent. Isolatie bracht 17 procent van de omzet op, en automobiel 20 procent. Tussen die divisies is er wel een behoorlijk verschil in rendabiliteit. De kleinste afdeling (isolatie) is de meest rendabele (rebitda-marge 15,1 % in eerste helft 2016). Slaapcomfort realiseert de laagste rebitda-marge (5,3%). Soepelschuim tekende voor het sterkste herstel (van 6,7 naar 9,1%) in de eerste zes maanden tegenover dezelfde periode vorig jaar. Automobiel staat al enkele jaren in de etalage. Danny Reweghs