Het grootste schip ter wereld, de TI Europe, een mastodont van 380 meter lang die ruim 3 miljoen vaten olie kan vervoeren, vaart onder Belgische vlag. En staat onrechtstreeks dus onder commando van Marc Saverys, zij het niet via CMB, maar via de in 2004 afgesplitste dochter Euronav.
...

Het grootste schip ter wereld, de TI Europe, een mastodont van 380 meter lang die ruim 3 miljoen vaten olie kan vervoeren, vaart onder Belgische vlag. En staat onrechtstreeks dus onder commando van Marc Saverys, zij het niet via CMB, maar via de in 2004 afgesplitste dochter Euronav. Die afsplitsing (en die van Exmar van broer Nicolas) en ijzersterke resultaten maakten van CMB de laatste jaren een beurskampioen. De hoogste koers in 2003 was een schamele 7,04 euro, in 2006 was dat met 33,25 euro ruim vier keer meer. De licentiaat rechten begon in 1975 bij Bocimar, dat hij tien jaar later verliet voor Exmar. Dat was toen nog een gediversifieerd scheepvaartbedrijf, waar hij de drogebulkafdeling (vooral steenkool, ijzererts en granen) onder zijn hoede nam. Bij de overname van CMB door de familieholding Almabo bleef hij zich toeleggen op het droge massagoed. Bijna twee decennia later is Bocimar, dat sinds 2003 volop profiteert van de explosieve groei van de Chinese economie, het voornaamste onderdeel van CMB. De hoge vrachttarieven, aangevuurd door de vraag uit China en India, zorgen voor schitterende resultaten. Toch hadden analisten dit jaar op nog betere resultaten gehoopt, maar de groep had vorig jaar een flink deel van haar vloot ingedekt tegen de tariefschommelingen. Verder is het bedrijf actief in logistiek (Hessenatie Logistics), vastgoed (Reslea) en heeft het een aantal participaties, onder andere in scheepsmakelaar Clarkson's. Saverys is een minzame, maar daadkrachtige persoonlijkheid, die er een open en directe relatie met zijn medewerkers op nahoudt. Hoewel de buitenwereld soms denkt dat CMB als enige kernactiviteit het goederenvervoer heeft, is het kopen en verkopen van schepen minstens even belangrijk. Zo vergaarde Saverys binnen de sector veel aanzien door in 2002 vijftien bulkschepen te bestellen, naar achteraf bleek tegen historisch lage prijzen. Naar aanleiding van de verkoop van de vroegere CMB-dochters (Naviga, Hessenatie ...) maar ook het Hongkongse Wah Kwong, leek het zelfs of hij niet alleen handelt in schepen, maar in hele bedrijven. Het belangrijkste lid van het team dat die successen mogelijk heeft gemaakt, is volgens waarnemers Ludwig Criel. De CFO met West-Vlaamse roots studeerde TEW in Gent en haalde een MBA aan de Vlerickschool. Hij begon in 1976 bij Boelwerf als projectmanager en bouwde onder andere een papierpulpfabriek op de Filipijnen. Ook met Nicolas Saverys (Exmar) en Marcs zoon Alexander (binnenvaartrederij Delphis) geldt de 56-jarige voorzitter van De Persgroep (uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws) als een gewaardeerde vertrouwenspersoon. Naast Criel is Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur, een van de belangrijkste adviseurs. De burggraaf ging in 1985 bij de Generale Maatschappij van België aan de slag. Als gevolg daarvan werd hij ook bestuurder bij dochter CMB en dat bleef hij na de verkoop aan de familie Saverys. Hoewel het bedrijf erg internationaal gericht is, brengt de voormalige Europees Commissaris een meerwaarde door zijn geo-strategische inzichten. "Als Davignon iets zegt, wordt er geluisterd", meldt een bron. Een andere oudgediende is Benoît Timmermans. De 47-jarige jurist belandde na zijn MBA aan de universiteit van Navarra in Barcelona en zat twee jaar in de banksector bij Almabo, waar hij assistent financieel directeur werd na de overname van CMB. Vervolgens werd hij algemeen directeur bij de lijnvaartdivisie SCL in 1996, van het Franse Saga in 1997, om een jaar later terug te keren naar Bocimar, waar hij sindsdien de operationele leiding heeft. Londenaar Patrick 'Paddy' Rodgers leidt dan weer Euronav. De Brit studeerde rechten en begon zijn carrière ook in die sector. Eerst, in 1982, als stagiair bij Keene Marsland & Co., later als advocaat bij Bentley, Stokes & Lowless, en vanaf 1986 bij Johnson, Stokes & Master in Hongkong. Hij belandde drie jaar later bij de CMB-groep, eerst als bedrijfsjurist en later als shipping executive. In 1998 begon hij bij Euronav, waarvan hij twee jaar later CEO werd. Dat de tankermaatschappij wordt gepercipieerd als een jong en dynamisch bedrijf, is zeker niet in de laatste plaats te danken aan de visie, aanpak en communicatieve vaardigheden van Rodgers. Ten slotte is er nog Eimar Michael Steimler. De 59-jarige Noor leidt de pool Tankers International, waarvan Euronav in 2000 een van de medeoprichters was. De Scandinaviër studeerde economie en marketing aan de Noorse School of Business Management en begon na een carrière bij Noorse en Amerikaanse bedrijven in 1984 met zijn eigen scheepsmakelaarbedrijf, Stemoco Shipping. Dat verkocht hij in 1994, waarna hij vier jaar later gedelegeerd bestuurder werd van Euronav. Daar is hij nog steeds bestuurder van. (T)Door Luc Huysmans