Mappen van Peleman Industries binden de wereld in

Langs de Rijksweg in Puurs vallen de gebouwen van Peleman Industries onmiddellijk op door de grote piramide, een ontwerp van Axel Enthoven.

Unibind is het uithangbord van het bedrijf dat Guido Peleman in 1979 opstartte. Zijn ouders waren in 1939 begonnen met de productie van ringmappen voor verzekeraars en banken. Unibind specialiseerde zich in mappen voor het inbinden van gedrukte documenten in kleine oplages. Tot de klanten behoren zowel eenmanszaken als multinationals. Deloitte, IBM, KBC, ING, Toyota Motors en L’Oréal deden al een beroep op de inbindsystemen van Unibind. “Drie of vier rapporten inbinden voor de raad van bestuur, is een typische toepassing voor ons”, legt voorzitter en oprichter Guido Peleman uit. Unibind werkt vooral internationaal. België maakt slechts 2% van de verkoop uit. “Diversifiëren in een nichemarkt kan op twee manieren. Ofwel maak je 100 producten voor de Belgische afzetmarkt, ofwel ben je met één product in meerdere landen aanwezig. We hebben voor het laatste gekozen.”

Unibind is actief in meer dan 100 landen, met eigen vestigingen in 18 landen. Het bruto nationaal product, inwonersaantal en concentratie van steden zijn factoren waarmee Unibind rekening houdt om zich in een land te vestigen. Bij de opstart in 1979 realiseerde Unibind een omzet van een half miljoen, in 2006 bedroeg die 18 miljoen. Wereldwijd zal de kaap van 100 miljoen euro dit jaar voor het eerst overschreden worden. In Puurs werken 180 mensen, wereldwijd staan 450 mensen op de loonlijst.

De concurrentie is de voorbije jaren fel geslonken. Aan het einde van de jaren tachtig stond Unibind nog met twintig collega’s op de Hannover Messe. Nu blijven er nog twee spelers over. “Een kwalitatief product leveren is niet eenvoudig. Als de presentatie van documenten en de binding niet goed zijn, dan zien bedrijven dat één keer door de vingers, maar geen twee keer.” Guido Peleman merkt dat in de kantooromgevingen minder ingebonden wordt, maar wel op een meer kwalitatieve manier. “Die verschuiving is goed nieuws voor ons. We bevinden ons in het duurdere segment, maar worden ook beschouwd als de beste.”

Unibind is ook aanwezig op de consumentenmarkt met mappen en boeken om de afdrukken van digitale foto’s te bewaren. Het bedrijf tekende onder meer een exclusief contract met Apple. “Foto’s die mensen opladen in het softwareprogramma iPhoto worden naar de server van Apple in Californië gestuurd. Die foto’s worden verstuurd naar een van de drukkerijen in Medford, Minneapolis of Praag, waar onze mappen gebruikt worden”, zegt dochter Esmeralda, CEO van Peleman Industries NV in België. Het bedrijf heeft ook een exclusief contract met Kodak en sinds kort met Fuji voor het leveren van fotoboeken aan hun wereldwijde netwerken van 24.000 verdeelpunten. De toekomst ligt volgens Guido Peleman in die emotioneel gebonden producten.

Boeken

Dat Unibind mee is met zijn tijd, bewijst Peleman Industries met de spin-off Wwaow.com, die out of printboeken inbindt. Het initiatief was vorig jaar al opgericht, maar enkele weken geleden werd eindelijk een overeenkomst gesloten met de distributeur Libridis, Boek.be en de uitgeverijen. Alle out of printboeken kunnen via Wwaow.com besteld worden. Is het boek verkocht, dan wordt het geprint, ingebonden en verzonden naar de koper. Het is een volledig geautomatiseerd proces. “De vraag en de markt zijn groot”, zegt Esmeralda Depaemelaere-Peleman. “Zowel schrijvers als lezers zijn ontgoocheld als een boek niet meer in de winkel ligt. Daarnaast zijn er ook veel mensen die schrijven voor hun familie en omgeving. We zijn op die kar gesprongen omdat inbinden voor ons de kernactiviteit blijft.” (T)

M.D.V.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content