Alle topmanagers die problemen krijgen, maken in principe dezelfde fout: ze vallen voor één (of meer) van de vijf verleidingen voor topmanagers. Zo luidt het verdict van Patrick Lencioni (adviesbedrijf The Table Group in San Francisco). In De vijf verleidingen voor topmanagers ontvouwt hij zijn theorie over leiderschap (een oordeelkundig samengestelde cocktail van persoonlijkheid, discipline, maar ook organisatie). De vorm waarin hij ...

Alle topmanagers die problemen krijgen, maken in principe dezelfde fout: ze vallen voor één (of meer) van de vijf verleidingen voor topmanagers. Zo luidt het verdict van Patrick Lencioni (adviesbedrijf The Table Group in San Francisco). In De vijf verleidingen voor topmanagers ontvouwt hij zijn theorie over leiderschap (een oordeelkundig samengestelde cocktail van persoonlijkheid, discipline, maar ook organisatie). De vorm waarin hij zijn boodschap giet (een parabel met een directeur van een probleembedrijf in de hoofdrol) krijgt u er cadeau bij. Het boek zelf kunt u ook als geschenk ontvangen, maar daar moet u wel expliciet naar vragen. Straks vertellen we hoe u één van onze vijf gratis exemplaren kunt winnen. Verleiding één: status. In plaats van voluit te streven naar resultaten, laten vele directeurs zich verleiden door het verlangen om hun status te beschermen. Eenmaal iemand zich gearriveerd waant, verschuift niet zelden zijn aandacht naar de instandhouding van zijn positie. Daarom adviseert Lencioni: maak uw persoonlijk succes afhankelijk van de bedrijfsresultaten of neem een andere baan. Uw bedrijf mag niet het slachtoffer worden van uw ego. Verleiding twee: populariteit. Empirisch onderzoek wijst uit dat topmanagers de werkbeoordeling van hun naaste medewerkers veel minder streng uitvoeren dan dat van managers op andere niveaus. Lencioni's advies: werk aan respect op lange termijn, niet aan gemakkelijke populariteit of vriendschap. Verleiding drie: zekerheid. Veel topmanagers willen de zekerheid dat hun beslissingen altijd juist zijn, wat vrijwel onmogelijk is. Juist daarom stellen ze beslissingen vaak uit of ze houden ze vaag. Nochtans is duidelijkheid een absolute prioriteit. Verleiding vier: harmonie. Het krampachtig najagen van eensgezindheid blokkeert soms een productief ideologisch conflict. De beste beslissingen worden genomen als alle feiten, opinies en perspectieven bekend zijn. Niet iedereen zal zijn zin krijgen, maar alle feiten worden op zijn minst overwogen. Verleiding vijf: onkwetsbaarheid. Duld geen ja-knikkende lakeien, maar eis kritische medewerkers. Extra verleiding: stuur ons een briefkaart of brief met uw naam, eventueel bedrijf en adres en u maakt kans om uitgeloot te worden als winnaar van één van de vijf exemplaren van dit boek. Uw vraag moet ten laatste op 24 augustus 1999 op het redactie-adres zijn: Trends Boekenrubriek, Researchpark De Haak, 1731 Zellik. Laat u verleiden. Patrick Lencioni, De vijf verleidingen voor topmanagers.Contact, 125 blz., 900 fr. ISBN 9025496830.LDD