Als hij ooit met een nieuwsgierige kleinzoon op zijn schoot zit, kan Jan Demey vertellen dat hij ook wel kunstschilder had willen worden. Dertien jaren tekenles aan de kunstacademie van Tielt hadden hem daar trouwens perfect op voorbereid. Maar zoals dat hoorde in de jaren tachtig, ging je op je achttiende economie studeren als je in het leven iets wilde bereiken. Voor een boerenzoon met hersenen was handelsingenieur in Leuven daarom een ideale keuze. En het was ook lang geen slecht plan, zo blijkt. Jan Demey is tegenwoordig een succesvolle ondernemer met veel te weinig vrije tijd. "Ik ben niet het type dat tien uur per week moet sporten, maar ik neem me voor om ooit wel weer tijd te maken voor schilderen", zegt hij.
...

Als hij ooit met een nieuwsgierige kleinzoon op zijn schoot zit, kan Jan Demey vertellen dat hij ook wel kunstschilder had willen worden. Dertien jaren tekenles aan de kunstacademie van Tielt hadden hem daar trouwens perfect op voorbereid. Maar zoals dat hoorde in de jaren tachtig, ging je op je achttiende economie studeren als je in het leven iets wilde bereiken. Voor een boerenzoon met hersenen was handelsingenieur in Leuven daarom een ideale keuze. En het was ook lang geen slecht plan, zo blijkt. Jan Demey is tegenwoordig een succesvolle ondernemer met veel te weinig vrije tijd. "Ik ben niet het type dat tien uur per week moet sporten, maar ik neem me voor om ooit wel weer tijd te maken voor schilderen", zegt hij. Maar dat is niet voor meteen. Want het Brugse adviesbureau heeft net een participatie genomen in het Nederlandse familiebedrijf ComPlan. Dat is een uitzendkantoor voor de zorgsector en voor informatici gespecialiseerd in medische toepassingen. Het Nederlandse bedrijf telde bij de overname zes werknemers en deed voor de detacheringsopdrachten voorts een beroep op een rist freelancers. HICT is van plan de uitzendactiviteiten in België en Nederland nu te groeperen in een apart filiaal: HICT Interim. HICT bestaat sinds 2004 en draait 3,6 miljoen euro omzet, waarvan 60 procent in de Benelux. De kmo adviseert over strategie en efficiëntie in ziekenhuizen en zorgtehuizen. Met kantoren in Brugge, Londen, Parijs, in het Zwitserse Zug, in Chicago (VS) en het Midden-Oosten (Riaad) lijkt het de kmo voor de wind te gaan. Nochtans heeft het 25 werknemers tellende bedrijf de jongste jaren ondanks een stijgende omzet zijn personeelsbestand fors afgeslankt. Hoe komt dat? "We zijn in 2004 meteen begonnen, zonder een periode in te bouwen om onze methodologie uit te tekenen", vertelt Demey. "We hadden enkele grote projecten en bouwden onze organisatie aanvankelijk uit volgens een tweeledige structuur met een salesploeg en een team experts. Omdat we voelden dat zo'n model niet optimaal werkte, hebben we in 2009 een reorganisatie gedaan. Het verkoopteam hebben we afgebouwd. Het aantal mensen op de loonlijst is ook gekrompen, maar dat wordt aangevuld met een ruim tachtig experts op wie we een beroep kunnen doen." Zo'n impulsieve start is typisch voor West-Vlaamse ondernemers en lijkt minder te passen bij de businessconsultant die Demey al een halve carrière is. Hij begon na zijn studies bij Ernst & Young, waar hij zich vooral profileerde als specialist voor grote bedrijven. In de jaren negentig kwam hij terecht bij OO Partners dat onder andere voor VTM planningoplossingen uitwerkte. Tegenwoordig is dat bedrijf bekend als Mediagenics. In 1995 trok hij naar Delaware Computing Group - het toenmalige ICT-bedrijf van Bekaert - dat uiteindelijk in 1999 opging in Arthur Andersen. Daar was Demey als partner verantwoordelijk voor de ontwikkeling van e-businessvoorstellen in de Benelux. In 2002 kwam de Belgische tak van Arthur Andersen in handen van Deloitte & Touche. Demey werd er verantwoordelijk voor de publieke sector en healthcare. In 2004 zag hij dan de kans om met zijn eigen bedrijf te beginnen. "Dat ondernemende heeft er altijd wel een stukje in gezeten", vertelt hij. "Eigenlijk ben ik een mix van manager en ondernemer. Het kriebelt om dingen te doen, maar ik ben niet het grote operationele wonderkind. Ik heb dus de juiste mensen om me heen nodig. Aan de andere kant: hoezeer ik ook van het creatieve hou, gewoon dingen opstarten om ze dan operationeel aan hun lot over te laten, dat ligt niet in mijn aard." Demey koos voor de zorgsector. "Ik ben altijd wel sociaal geëngageerd geweest", zegt hij. HICT mikt zowel op ziekenhuizen, farmaconcerns als bedrijven die medical devices verkopen. "Genetwerkt zijn is voor ons heel belangrijk", benadrukt Demey. "Expertise is het DNA van ons bedrijf. We hebben mensen met specifieke expertise in de sector nodig, maar tegelijk zijn we een platform waarop zij kunnen bogen om hun expertise in de zorgsector te verspreiden." ROELAND BYL, ILLUSTRATIE DANIEL ROSSEELS"Ik ben niet het grote operationele wonderkind. Ik heb dus de juiste mensen om me heen nodig"