Serial entrepreneur Joeri Perneel ligt aan de basis van Make the Group en leidt deze cluster. Eerder bouwde hij het salesconsultingbedrijf Krea Sales uit en talrijke andere activiteiten. "Op den duur liep ik met vier visitekaartjes rond", vertelt Perneel. "Waardoor ik als reactie kreeg: 'Oh, je doet dat ook nog' en soms niet serieus werd genomen. Ik wilde de verschillende activiteiten structureren en coherent verder ontwikkelen."
...

Serial entrepreneur Joeri Perneel ligt aan de basis van Make the Group en leidt deze cluster. Eerder bouwde hij het salesconsultingbedrijf Krea Sales uit en talrijke andere activiteiten. "Op den duur liep ik met vier visitekaartjes rond", vertelt Perneel. "Waardoor ik als reactie kreeg: 'Oh, je doet dat ook nog' en soms niet serieus werd genomen. Ik wilde de verschillende activiteiten structureren en coherent verder ontwikkelen." Twee jaar geleden, geïnspireerd door Richard Branson, dacht hij een concept uit om verschillende kleinere en aanvullende bedrijven sterker onder één merk naar buiten te laten komen. Make was geboren. De volgende stap was het zoeken naar specialisten in elke markt. Als eerste werd Frank Segers Training & Coaching omgedoopt tot Make The Difference. Daarna volgden evenementenbureau Make My Day, verkoopspecialisten Make Your Sales, callcenter Make Your Call en marketingbureau Make Your Brand. Het grootste struikelblok was geld. "Ook al zeiden meerdere zelfstandigen te geloven in het concept, ze wachtten liever de eerste successen af. Een inschrijvingsfee van 500 euro en procentuele bijdragen op wat ze dankzij de groep zouden verkopen, was hen te veel. Ook het veranderen van hun bedrijfsnaam in een Make-combinatie bleek moeilijk." Daarom gooide Perneel het roer om. Hij kocht met eigen middelen de helft van de aandelen van de bedrijven die hij in de groep wilde. "Door zelf in de afzonderlijke bedrijven te investeren, tonen we dat we in hen en de groep geloven." Een gezamenlijke activiteit en diner in Knokke bracht het management van de Make-bedrijven voor het eerst samen. Bedoeling is dat de groep verder groeit door het uitwisselen van contacten en klanten. "Voordat we met elkaar in zee gingen, hebben we ervoor gezorgd op dezelfde golflengte te zitten. Daarom verwacht ik geen moeilijkheden. Open en harde discussies zijn natuurlijk mogelijk. Ieder bedrijf heeft sterke mensen aan de top, zodat een botsing af en toe niet te vermijden is. Duidelijke afspraken en open agenda's zijn daarom absoluut nodig. Bovendien staat duidelijk op papier wie welke rol op zich neemt en welke vergoedingen uitbetaald worden." Omdat Perneel aandeelhouder is van de partnerbedrijven heeft hij zicht op de cijfers en geniet hij mee van de omzet, winst en groei van de Make-bedrijven. "Wanneer er opdrachten en klanten worden uitgewisseld, vertelt onze gezamenlijk opgestelde beloningstabel hoeveel elk bedrijf kost en opbrengt. Zo levert een ondertekend contract meer op dan het aanbrengen van een potentiële klant." In 2011 hoopt de groep 5 miljoen euro omzet te draaien.