N o comment." Dat waren de enige twee woorden die over de lippen van de delegatie van Magna rolden na de vraag of ze de sluiting van Opel Antwerpen wilde bevestigen. De delegatie stapte maandag om kwart over elf in de wagen aan het Errerahuis, de ambtswoning van de Vlaamse regering.
...

N o comment." Dat waren de enige twee woorden die over de lippen van de delegatie van Magna rolden na de vraag of ze de sluiting van Opel Antwerpen wilde bevestigen. De delegatie stapte maandag om kwart over elf in de wagen aan het Errerahuis, de ambtswoning van de Vlaamse regering. De ontmoeting, waarover al dagen veel ophef was, duurde amper een uur en een kwart. De Magna Groep stelde zich voor. Het was een hoge delegatie, met leden van het directiecomité van Magna Steyr. Dat filiaal is de assemblagepoot van de Canadees-Oostenrijkse toeleveraar. De naam verwijst naar de fabriek in Graz, de hoofdstad van de Oostenrijkse provincie Stiermarken, waar de onderneming auto's assembleert voor verscheidene autofabrikanten, onder meer Mercedes, Peugeot, Porsche. Aan de tafel schoven de voorzitter van het directiecomité, de Oostenrijker Günther Abfalter. Naast hem Gerhard Stiegler, zijn operationele directeur. De derde Oostenrijker was Wolfgang Sauerzapf, de financieel directeur van Magna Powertrain, de motorenafdeling van de groep. En nummer vier was de Duitser Johann Ecker, de verantwoordelijke voor verkoop en marketing bij Magna Steyr. Het viertal heeft het sinds de intentieverklaring tot overname van de Europese tak van General Motors in het pinksterweekend bijzonder druk. In ijltempo wordt een due diligence van alle Europese fabrieken doorgevoerd. In de namiddag vloog een deel van de ploeg verder naar Moskou. De Vlaamse regering was vertegenwoordigd door minister-president Kris Peeters (CD&V), Patricia Ceysens (Open Vld) en Frank Vandenbroucke (sp.a). De ministers rolden diverse projecten uit over innovatie, de vereisten voor opleidingssteun, de 500 miljoen euro die de Vlaamse regering wil bieden - 300 miljoen euro als staatswaarborg en 200 miljoen euro voor een sale-and-lease-back van de grond en de fabriek in Antwerpen. Maar de 500 miljoen euro wordt slechts verschaft indien er een duidelijk en duurzaam zakenmodel is, zegt Peeters. Het mag niet zo zijn dat Opel Antwerpen over twee, drie jaar weer problemen oplevert. Het woord 'sluiting' van Opel Antwerpen werd nooit in de mond genomen, merkt een deelnemer aan de vergadering op. De sfeer was naar verluidt zakelijk positief. De Vlaamse delegatie benadrukte het arsenaal aan geschoolde technici. Er komt een werkgroep, ook met Magna-mensen, die meer inzicht moet verschaffen over de context waarin Vlaanderen werkt. Magna liet weten dat het zoekt naar een zinvolle invulling van de fabrieken. Een beslissing over het lot van Antwerpen zou ergens de volgende weken volgen. Op vrijdag 12 juni bezocht al een andere Magna-delegatie de Opel-fabriek in Antwerpen. Volgens de Vlaamse minister-president was die delegatie zeer tevreden na het bezoek. "Alle opties worden opengehouden", besloot de Vlaamse minister-president. "We kunnen geen conclusies vellen. Noch in de ene, noch in de andere richting." Of de Vlaamse regering en Opel Antwerpen Magna kunnen overtuigen, is nog maar de vraag. In een document van het Duitse federale ministerie van Economie van 27 mei met een stand van zaken was het zonneklaar: "De sluiting van Antwerpen is gepland". W.R.