Reality tv
...

Reality tvHet was geen grap : op 1 april startte Brouwerij Alken-Maes met een nieuwe televisiecampagne voor Maes Pils. De spot werd aangekondigd in een uitzending op zaterdag 30 maart in de "open zendtijd" van VTM. Gedelegeerd bestuurder Roland Vaxelaire sprak de klanten en het personeel van de brouwerij toe over de nieuwe spot voor het pilsmerk en over de lancering van Maes Cool ("een verfrissend produkt voor jongeren" dat in 3000 cafés en in de supermarkten beschikbaar zal zijn). Tot voor kort gebruikte men voor Maes Pils het thema "Op een betere wereld". Dat wordt nu vervangen door "Maes, de smaak van een echte pint". Volgens Michel De Bolle, verantwoordelijk voor de marketing van de pilsbieren bij Alken-Maes, wil men Maes positioneren als bier voor plezierige en "conviviale" momenten (het uitnodigende, het gastvrije). "Heel belangrijk is het feit dat Maes als merk zeer dicht bij de mensen staat," zegt hij. De nieuwe spot, die tot eind mei op het scherm te zien zal zijn, mag revolutionair genoemd worden voor de biermarkt : het gaat immers om reality tv. "We willen naar authenticiteit," aldus De Bolle. "De commercial is opgenomen in een gewoon Maes-café in Vilvoorde, met de gewone stamgasten. We wilden de echte gezellige sfeer van een Maes-café tonen." De campagne is gemaakt door Garbarksi-Euro-RSCG. De opname van de spot nam twee avonden in beslag. Momenteel werkt men aan een film in een Franstalig café, die vanaf medio april op de Franstalige zenders zal komen. Voorlopig blijft de campagne beperkt tot die twee cafés. De suggestie dat het opnemen van een commercial in een café wellicht gebruikt wordt als een nieuw incentive, wijst De Bolle van de hand : "Dat zou te duur zijn. We kunnen niet overal spots gaan opnemen." De laatste tijd was Maes Pils wat minder actief op televisie. Rond Kerstmis was er nog wel een speciale spot met de kerstman, in het kader van het thema "Op een betere wereld", maar sinds april vorig jaar zat Maes niet meer in de reclameblokken. In de nieuwe campagne ligt de nadruk op televisie : er zijn geen uitingen voorzien in de andere media.Maes is momenteel het tweede pilsmerk op de Belgische markt. "We doen het goed en winnen opnieuw marktaandeel," zegt De Bolle. "We hebben nu 13 % in de food ; we zijn ook veel actiever geworden op de verkooppunten." REALITY TV De nieuwe tv-spot voor Maes Pils is opgenomen in een gewoon café, met de gewone stamgasten.