Per dag rollen er zo'n 600.000 blokjes uit de machines," zegt marketingmanager Jean Reusens. "Dat zijn er 160 miljoen per jaar. De grondstof is polypropyleen (plastic) en dat kost evenveel in Wuustwezel - waar de fabriek staat - als in China bijvoorbeeld. En omdat het hele productieproces is geautomatiseerd, kunnen we hier fabriceren."
...

Per dag rollen er zo'n 600.000 blokjes uit de machines," zegt marketingmanager Jean Reusens. "Dat zijn er 160 miljoen per jaar. De grondstof is polypropyleen (plastic) en dat kost evenveel in Wuustwezel - waar de fabriek staat - als in China bijvoorbeeld. En omdat het hele productieproces is geautomatiseerd, kunnen we hier fabriceren."Het simpele eenbloksysteem maakt het niet alleen makkelijk produceerbaar, het is ook een vrij eenvoudig systeem om de creativiteit van de kinderen te stimuleren. Volgens Reusens gaat zowat 70 % van de productie naar het buitenland. "Clics is verkrijgbaar in 32 landen. Dat doen we via buitenlandse agenten die voor ons het speelgoed promoten."Omdat Reusens er geen grote promotiebudgetten tegenaan kon gooien, werkte hij met sampling (het uitdelen van promozakjes met enkele blokjes) en vooral met merkacties: het logo van een merk werd gedrukt op de blokjes en gratis meegegeven bij de aankoop van dergelijke producten. Zo kwamen de blokjes in de handen van de kinderen terecht. Dat wierp zijn vruchten af, in die mate dat er net een eerste container verscheept werd naar Japan. En de ultieme 'bekroning': Clics wordt gekopieerd. "We hebben net een proces gewonnen in Duitsland, en er loopt er een in China," zegt Reusens. Overigens heeft Clics de ambitie om zelf in China te gaan produceren om de Aziatische markt te bewerken. "Maar eerst moeten we onze marketing helemaal klaar hebben, want het ging allemaal zo snel dat we dreigden de pedalen te verliezen. We hebben besloten om alles eventjes on hold te zetten voordat we weer uit de startblokken schieten. Daarom zijn we niet breed aanwezig in de retail." Voor de nabije toekomst staan er plannen op stapel om de blokjes uit te breiden met figuurtjes. "Maar we willen niet afwijken van onze basisformule. Onze blokjes zijn heilig," zegt Reusens. Even heilig zijn de omzetcijfers, want die worden niet gecommuniceerd. Het bedrijf telt zestien werknemers, en dat 70 % van de jaaromzet in de laatste drie maanden van het jaar wordt geboekt, kan er nog net af. Het parcours dat Hedwig Van Roy tot nog toe aflegde, is op zijn minst opmerkelijk. Hij is gedelegeerd bestuurder van BBM, wat stond voor Brasschaatse Beleggingsmaatschappij, maar begin 2005 omgedoopt werd tot Belgium Business & Manufacturing. BBM is de vennootschap waarin de activiteiten van Clics zitten. Aan de basis van BBM ligt eigenlijk Hot Fiber International, een project van Van Roy met enkele grote namen uit het Belgische textiel zoals Jan De Clerck (Domo) en Emmanuel Tuytens (Concordia Textiles). Het was de bedoeling om een warmtegeleidende textielvezel te ontwikkelen, wat een gigantisch potentieel had, maar niet van de grond kwam. De vennootschap werd omgeturnd tot BBM met onder meer Joris Van Thillo - oom van Christian Van Thillo, van De Persgroep - als bestuurder. De Clerck en Tuytens namen inmiddels ontslag.