Maatwerk voor slimme brillen

Mr. Watts ontwikkelt toepassingen voor de Microsoft HoloLens, een hoogtechnologische bril waarmee je een laagje informatie aan de werkelijkheid kunt toevoegen. De oprichters Wouter Martens en Niels Leunen leggen uit.

U creëert toepassingen met toegevoegde realiteit en gemengde realiteit voor de HoloLens op maat van ondernemingen. Wat houdt dat in? “De HoloLens is een bril met een geïntegreerde Windows-pc. Een baggerbedrijf kan de HoloLens al varend inzetten, wanneer laptops en tablets moeilijk te bedienen zijn. Technici van een industrieel of petrochemisch bedrijf kunnen via de bril risicovolle situaties of reparaties trainen via simulaties, zonder zichzelf, hun omgeving of de apparatuur in gevaar te brengen. In de medische sector kun je er operaties mee oefenen. Ook iedereen die met 3D-visualisatie bezig is, zoals architecten, studiebureaus, bouwbedrijven en productontwerpers, kan onze oplossingen gebruiken.”

Vreest u concurrentie in deze niche? “We hebben een Belgische top vijftig samengesteld van bedrijven die met zulke oplossingen bezig zijn. De meeste focussen op gamen en entertainment. De markt voor bedrijfstoepassingen is nog onontgonnen terrein. Slechts een handvol andere bedrijven in België is min of meer actief in ons speelveld. Wij focussen als enige Belgische speler op de HoloLens. Veel ondernemingen gebruiken al Microsoft-producten. Dat maakt de Windows-bril relatief makkelijk en snel integreerbaar.”

Waarom kiest u met Mr.Watts voor de oprichting van een nieuwe onderneming, en niet voor de structuur van bijvoorbeeld een interne start-up bij uw digitale bureau icapps? “Dit is geen innovatietraject meer, maar een compleet nieuwe activiteit, die haar eigen identiteit en focus nodig heeft. Onze kantoren bevinden zich dan ook op een aparte locatie. Icapps zit in Antwerpen, Mr. Watts in Aarschot.”

Wat zijn de doelstellingen voor 2020? “We werken met zeer nieuwe, opkomende technologie. Daarom willen we zowel aan projectontwikkeling als aan onderzoek blijven doen. Ook referenties opbouwen via proof of concepts is belangrijk. Daarmee kun je potentiële klanten veel makkelijker overtuigen. Een andere doelstelling is voldoende extra collega’s aan te trekken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content