De oefening: begin mei kregen vijf teams van vijf doctoraatsstudenten welgeteld één week tijd om innovatieve manieren te bedenken om fondsen te werven voor de vzw To Walk Again. Die stichting werd opgericht door triatleet Marc Herremans en organiseert sportieve ontmoetin-gen voor mensen met een fysieke beperking. Met het project konden de studenten aantonen dat creatieve ideeën op heel korte termijn realiseerbaar zijn. "Gedaan met het vooroordeel dat doctorandi enkel en alleen bezig zijn met hun eigen onderzoek", verklaart organisator Frederik Anseel, professor Organisatiepsychologie aan de UGent. "Doctoreren moet innovatieve ideeën opleveren d...

De oefening: begin mei kregen vijf teams van vijf doctoraatsstudenten welgeteld één week tijd om innovatieve manieren te bedenken om fondsen te werven voor de vzw To Walk Again. Die stichting werd opgericht door triatleet Marc Herremans en organiseert sportieve ontmoetin-gen voor mensen met een fysieke beperking. Met het project konden de studenten aantonen dat creatieve ideeën op heel korte termijn realiseerbaar zijn. "Gedaan met het vooroordeel dat doctorandi enkel en alleen bezig zijn met hun eigen onderzoek", verklaart organisator Frederik Anseel, professor Organisatiepsychologie aan de UGent. "Doctoreren moet innovatieve ideeën opleveren die de maatschappij en de economie ten goede komen." Het internet bleek goud waard voor marketingacties die binnen de week succes moeten hebben. Nog een goeie: eenvoud siert. Eén doctoranditeam had bijvoorbeeld als doel vooropgesteld om een ligfiets cadeau te doen aan To Walk Again. De verschillende onderdelen werden afzonderlijk geveild, volgens het principe van een geboortelijst vol cadeautjes. Ook het personeel van de partnerbedrijven van de UGent kon zijn steentje bijdragen, door zijn maandelijkse fietsvergoeding te schenken aan To Walk Again. De vijf studententeams zamelden ongeveer 10.000 euro in op één week tijd. "Zeg dus nooit meer dat jongeren niet geëngageerd zijn", klinkt het nadrukkelijk bij professor Anseel. "Of dat we in cynische tijden leven. Creativiteit en innovatie, dat is pure psychologie. Positief leiderschap kan wonderen doen. In ziekenhuizen bijvoorbeeld zijn het vaak de verpleegsters die met de beste ideeën rondlopen om de situatie op de werkvloer te verbeteren, maar dat innovatieve potentieel wordt vaak compleet onderbenut. Er is namelijk niemand die luistert." Het project van prof Anseel past in de Doctoral Schools van de UGent, die opgericht werden in het academiejaar 2007-2008. "Het initiatief moet de onderzoekscultuur aan onze universiteit versterken, zodat we ons ook internationaal beter kunnen profileren", vertelt vicerector Luc Moens. "En het moet onze doctoraatsstudenten ook een forum bieden om hun zogenaamde soft skills te kunnen ontwikkelen, want die zullen ze net zo goed nodig hebben als ze later in het bedrijfs- leven terechtkomen." Johan Cremery van de vzw To Walk Again is in de wolken over het allereerste innovation boot camp dat onlangs plaatsvond aan de UGent. "Ik sta versteld van de kwaliteit van de ideeën van de studenten. Onze eigen website bijvoorbeeld is duidelijk voor verbetering vatbaar, heb ik nu geleerd." En natuurlijk is Cremery blij met de centen die het project heeft opgeleverd voor de vzw. "De overheid heeft geen geld meer om onze projecten te sponsoren, dus alle steun is welkom. Neem nu een rolstoel om te sporten. Die kost minstens 4000 euro, maar een tussenkomst van het ziekenfonds is er niet." Volgens professor Anseel zit er zeker toekomstmuziek in het principe van de innovation boot camps. "We zouden ons nieuwe concept zelfs kunnen lanceren in de bedrijfswereld, in de vorm van een trainingsprogramma voor jonge managers. De UGent zou daarbij kunnen zorgen voor de coaching." De Gentse universiteit kreeg trouwens - samen met de KULeuven - een vierjarige onderzoeksbeurs van 2,5 miljoen euro van het Vlaamse Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT), om het project van de innova-tion boot camps mee te helpen vormgeven. C.D.C.