Diverse studies slaan alarm: Vlaamse bedrijven missen creativiteit. De Vlaamse regering antwoordde al met de lancering van Flanders District of Creativity (kortweg Flanders DC) om de economie competitiever te maken door creativiteit, ondernemerschap en doorgedreven internationalisering. "Kmo's innoveren wel, maar vaak alleen op het gebied van het product en de processen, om de efficiëntie te verbeteren," zegt Lorin Parys, algemeen directeur van Flanders DC. "Dat is echter een eindig verhaal. Je kunt niet steeds meer flexibiliteit van de werknemers verwachten of blijven automatiseren. Heel wat ondernemingen maken ook geen tijd om vooruit te kijken en na te denken over wat ze binnen vijf jaar zullen doen. De bottomline van elke dag is voor hen belangrijker en vraagt al heel veel tijd."
...

Diverse studies slaan alarm: Vlaamse bedrijven missen creativiteit. De Vlaamse regering antwoordde al met de lancering van Flanders District of Creativity (kortweg Flanders DC) om de economie competitiever te maken door creativiteit, ondernemerschap en doorgedreven internationalisering. "Kmo's innoveren wel, maar vaak alleen op het gebied van het product en de processen, om de efficiëntie te verbeteren," zegt Lorin Parys, algemeen directeur van Flanders DC. "Dat is echter een eindig verhaal. Je kunt niet steeds meer flexibiliteit van de werknemers verwachten of blijven automatiseren. Heel wat ondernemingen maken ook geen tijd om vooruit te kijken en na te denken over wat ze binnen vijf jaar zullen doen. De bottomline van elke dag is voor hen belangrijker en vraagt al heel veel tijd."Creativiteit is belangrijk, maar hoe begint een bedrijf daaraan? Flanders DC keek over de grenzen om te zien hoe ze daar ideeën genereren. "In het buitenland bestaan heel wat initiatieven, maar daar gaat het vooral over toekomstverkenning," weet Lorin Parys. "Wij wilden eerder op maat van de bedrijven werken. We laten ondernemingen brainstormen over wat ze in de volgende tien jaar zien gebeuren. De resultaten van die denkoefening gebruiken ze om de ondernemingscreativiteit in het bedrijf aan te scherpen."Bij het begin van ieder innovatietraject staat het verzamelen van ideeën. "In veel bedrijven is dat een synoniem voor het organiseren van chaotische brainstormsessies, waar naderhand niets mee gedaan wordt," zegt Pascal Cools, senior projectmanager bij Flanders DC. De organisatie ontwikkelde daarom de gps voor ondernemingen, een gestructureerde en eenvoudige manier om snel tot ideeën te komen. In het begin reageerden bedrijven sceptisch. Lorin Parys: "Vooraleer ze de gps gebruiken, zeggen bedrijven vaak dat ze er geen tijd voor hebben, dat het te moeilijk is of dat ze te klein zijn. Na de gps-sessie zijn de meeste ondernemingen overtuigd."Flanders DC wil zoveel mogelijk medewerkers bij het innovatieproces betrekken. Tot nu toe was het genereren van ideeën vaak het exclusieve domein van de ondernemer, de zaakvoerder of het uitvoerend comité. "Nochtans is het aanspreken van creatief potentieel in het bedrijf heel belangrijk voor het opstellen van de strategie," aldus Cools. "Ook de personeelsverantwoordelijke of de magazijnier kan input geven. Met deze methode is het mogelijk om alle departementen en alle medewerkers te betrekken. Dat brengt enthousiasme in de groep. Het gaat snel vooruit en na drie uur heb je een actieplan waarmee je aan de slag kan."Tijdens een gps-sessie zitten tien tot twaalf medewerkers rond een speelbord. Per twee brainstormen ze gedurende tien minuten over zes trends die relevant voor het bedrijf kunnen zijn. Voorbeelden zijn vergrijzing, individualisering, het toenemende belang van gemak en comfort of massclusivity (exclusiviteit voor de massa). Zegt Pascal Cools: "We vragen de werknemers hoe ze denken dat hun bedrijf op de verschillende trends kan inspelen." Iedereen schrijft op een post-it ideeën die de trend in de onderneming kan teweegbrengen, niet alleen op het vlak van het product of de dienst, maar ook op het gebied van hrm, marketing of het businesssmodel. Dat is het grote verschil met de bestaande methodes, die vaak verengd worden tot product- innovatie." De ideeën worden op het bord gekleefd en na tien minuten schuift iedereen door. Op die manier kan iedereen over de zes trends brainstormen. Na een uur is de cirkel rond. Gemiddeld worden tijdens zo'n sessie 85 tot 195 ideeën neergeschreven. "Je hebt natuurlijk veel ideeën nodig om er enkele parels uit te halen," beseft Cools. Elk duo stemt daarna voor de beste ideeën. "We geven hen niet veel tijd om rationeel over de ideeën na te denken en dwingen hen om een actieplan te maken," aldus Cools. Binnen drie uur heeft het bedrijf een aantal actiepunten. "Het is een flexibele methode om zaken anders aan te pakken en te bekijken," voegt Cools eraan toe. Ondernemingen die een gps-sessie hebben opgezet, krijgen het label van creatieve onder- neming. 500 bedrijven kwamen al in aanraking met de gps, met behoorlijk wat succes. De volgende stap is de follow-up van die actieplannen. Het volstaat immers niet om alleen ideeën te spuien, ze moeten ook hard gemaakt worden. Daarvoor doet Flanders DC een beroep op innovatieadviseurs. Melanie De Vrieze