De auto blijft een melkkoe voor de overheid. Met de invoering van een forfaitaire BTW op bedrijfswagens omzeilt de regering de gevolgen van de Europese rechtspraak, maar mist de kans op een innovatieve maatregel. Door alleen nog maar 'groene voertuigen' fiscaal aftrekbaar te maken, zouden Verhofstadt & co. twee vliegen in één klap slaan: de realisatie van de nationale doelstelling binnen het Klimaatverdrag en de stimulering van nieuwe technologie.
...

De auto blijft een melkkoe voor de overheid. Met de invoering van een forfaitaire BTW op bedrijfswagens omzeilt de regering de gevolgen van de Europese rechtspraak, maar mist de kans op een innovatieve maatregel. Door alleen nog maar 'groene voertuigen' fiscaal aftrekbaar te maken, zouden Verhofstadt & co. twee vliegen in één klap slaan: de realisatie van de nationale doelstelling binnen het Klimaatverdrag en de stimulering van nieuwe technologie. Trends schreef het al op 8 november 1990: de elektrische auto is dé ecologische en economische oplossing voor het broeikaseffect. Dat bleek toen uit de studie van het Adam Smith Institute. In zijn rapport - Green Machines - brak Madsen Pierie, directeur van de liberale denktank uit Londen, een lans voor belastingvoordelen voor milieuvriendelijke wagens. Door de klassieke aftrek van de autokosten voor het woon-werkverkeer te koppelen aan een nulemissie van CO2 zou de maatregel de overheid geen eurocent kosten. Vandaag halen we ons oud voorstel uit de kast en stoppen het in een nieuw kleedje: alleen nog maar fiscale vrijstellingen voor bedrijfsvoertuigen op basis van alternatieve energiebronnen (waterstof, elektriciteit of biomassa). Toekomstmuziek? Neen. Sinds begin de jaren tachtig van de vorige eeuw bolt een prototype op batterijen op de campus van de Vrije Universiteit Brussel. In 1996 bracht General Motors een elektrische personenwagen - EV1 - op de markt voor 'slechts' 35.000 dollar. De technologie bestaat en er zijn betaalbare modellen met een topsnelheid van 100 km per uur en een minimale actieradius van 200 km op de markt beschikbaar, zoals de VW CityStromer. Voorlopig kennen de hybride voertuigen, zoals de Toyota Prius, meer succes. Bovendien genieten de eigenaars van die auto's met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram per kilometer sinds begin dit jaar een belastingvermindering van 15 % op de aankoopprijs, met een maximum van 3280 euro. Toch zet dit regeringsinitiatief maar weinig zoden aan de dijk. Volgens economieprofessor Stef Proost (KU Leuven) stimuleert de maatregel voornamelijk de aankoop van dieselwagens, die op het vlak van luchtverontreiniging (los van CO2) nog slechter scoren dan benzinewagens. Dé toekomst ligt echter in brandstofcellen. Die voertuigen stoten geen enkele gram koolstof uit en belasten niet het milieu. Tijdens zijn economische missie naar Japan, afgelopen juni, maakte kroonprins Filip al een proefritje met de Fuel Cell Hybrid Vehicle (FCHV) van Toyota. Die wagen rijdt op waterstof en elektriciteit. Opel en Mercedes maken zich sterk tegen 2010 hun serieproduct op brandstofcellen klaar te hebben. De technologie staat op punt. Voorlopig ontbreekt echter nog een wereldwijd netwerk aan bevoorradingspunten. Daar kan de overheid nu wat aan doen. Door net zoals George Bush de waterstofeconomie te subsidiëren, zou Verhofstadt onze nationale economie weer in de internationale kijker kunnen plaatsen. Ons land beschikt immers over een pionier in die sector: Hugo Vandenborre. Deze Vlaamse ingenieur is nu vice-voorzitter van het beursgenoteerde Hydrogenics uit Canada, wereldleider in de productie van waterstof. Laten we die kans niet verknallen. Eric Pompen