M aster Foods is deze maand gestart met een grote actie rond M&M's. M&M's hebben zichzelf uitgeroepen tot unofficial sponsors of the new millennium. M staat in Romeinse cijfers immers voor 1000 en twee keer M is 2000. Een grapje van de snoepmultinational.
...

M aster Foods is deze maand gestart met een grote actie rond M&M's. M&M's hebben zichzelf uitgeroepen tot unofficial sponsors of the new millennium. M staat in Romeinse cijfers immers voor 1000 en twee keer M is 2000. Een grapje van de snoepmultinational. "Je hebt veel grote evenementen. Die kosten pakken geld en kunnen niet meer zonder sponsoring. Wij vinden het jaar 2000 een evenement. Alleen kan het niet worden gesponsord. Waarom zouden wij dan niet een onofficiële sponsor kunnen zijn?" zegt Valérie Struye, bij Master Foods verantwoordelijk voor M&M's. De sponsoringidee ontstond in de VS. Het bedrijf startte er vorig jaar al met de communicatie rond het jaar 2000. Master Foods Europa vond dat wat vroeg en besloot om de promotiemachine net na de jaarwisseling op gang te brengen.Een belangrijk aspect van de actie in ons land is het aftellen naar 2000. Daarvoor heeft Master Foods een countdown-kalender laten maken. Die wordt in de supermarkt weggegeven aan iedereen die drie M&M's-producten koopt. Het bedrijf trekt deze en volgende maand alle registers open om dat feit aan de goegemeente mee te delen. Er is onder meer een televisiespot te zien op de commerciële zenders. En ook in de bioscopen wordt er in de maanden februari en maart een spot gedraaid. In de Kinopolis-zalen zullen bezoekers ook een gokje kunnen wagen op de zogenaamde Stop Watch, een soort fruitautomaat. De bedoeling is om de bewegende cijfers zo dicht mogelijk bij 2000 stop te zetten. Dagwinnaars krijgen een countdown-klokje; weekendwinnaars mogen een jaar lang gratis naar de film in Kinopolis. Bezoekers van om het even welke bioscoop in België krijgen een Scratch & Win-biljet. Wie geluk heeft, mag gratis naar de film. Ook klanten van Shell-benzinestations, bakkerijen en krantenwinkels krijgen bij aankoop van twee pakjes M&M's zo'n krabbiljet. De communicatie rond het jaar 2000 zal vooral plaatsvinden in februari en maart. Dat betekent evenwel niet dat de marketingmachine vanaf april stilvalt. Volgens Valérie Struye zijn er ook in het tweede semester nog acties gepland.Om de reactie van de consument te kennen, is het nu nog wat te vroeg. Wel heeft Master Foods al reacties kunnen opvangen uit de distributiesector. "Die is heel enthousiast over de idee," aldus Struye. "De distributeurs vinden het leuk. We komen altijd met iets speciaals ( nvdr - eerder was er de lancering van de blauwe M&M's en de medewerking aan de film van Mister Bean). M&M's moet gewoon een leuk merk zijn."