Toegegeven, een volk van onvervaarde zeevaarders zijn Belgen allesbehalve, maar van zeiljachten en luxueuze motorboten hebben we wél kaas gegeten. Er zijn niet alleen de vele liefhebbers die gebeten zijn door de zeil- of vaarmicrobe, ook een handvol Belgische bedrijven brengt luxueuze designjachten en stijlvolle zeilboten op de markt.
...

Toegegeven, een volk van onvervaarde zeevaarders zijn Belgen allesbehalve, maar van zeiljachten en luxueuze motorboten hebben we wél kaas gegeten. Er zijn niet alleen de vele liefhebbers die gebeten zijn door de zeil- of vaarmicrobe, ook een handvol Belgische bedrijven brengt luxueuze designjachten en stijlvolle zeilboten op de markt. Een ervan is Zeydon, het bedrijf van Ben Van Hool (35) en diens zwager David Van Nieuwenhove (37). De twee entrepreneurs trokken zich enkele jaren geleden terug uit de bedrijfsvoering van busbouwer Van Hool, om in 2004 Zeydon uit de grond te stampen. De twee waren er rotsvast van overtuigd dat er een gat in de markt was voor een nieuw soort luxejacht met een professioneel design en een moderne bouwmethode. Na bijna vier jaar hard labeur en minutieus plannen hopen ze in april de Z60, het eerste Belgische zestigvoetjacht, te water te laten. Het gevaarte illustreert als geen ander de trend in de jachtbouwsector: de nadruk op design. "We wilden iets maken dat er nog niet was", zegt Vincent Van Genechten, pr- en marketingverantwoordelijke voor Zeydon. "Dat is ons gelukt, want de Z60 is een ontwerp van de Californische DesignWorksUSA Studio, een onderdeel van BMW. Het jacht is gebouwd met innovatieve technieken, zoals vacuüminfusie van epoxyhars. De wereld van de zeiljachten is naar ons gevoel vrij conservatief. Wij wilden die openbreken door er een minimalistisch design en een bijna loftachtige inrichting aan te geven. Het project spreekt tot de verbeelding van veel mensen: dankzij de samenwerking met BMW krijgen we reacties uit alle hoeken van de wereld." Of Zeydon die beloften ook hard kan maken, moet nog blijken. Voorlopig heeft het nog geen enkel jacht verkocht. Maar echt zorgen maken ze zich daar niet over: een zeiljacht van 2 miljoen euro koop je nu eenmaal niet zomaar. Het bedrijf hoopt jaarlijks drie tot vijf exemplaren van de Z60 te produceren. ETAP Yachting uit Malle is een grote naam in de zeilbotenwereld. De in 1970 door Norbert Joris opgerichte jachtenbouwer prijst zijn boten aan met het etiket 'onzinkbaar'. Om die belofte waar te maken, bouwt het bedrijf zijn zeil- en motorjachten dubbelwandig - dat wil zeggen: dubbel dek en dubbele romp, met daartussen polyurethaanschuim. Een bouwwijze waaraan vanzelfsprekend ook een kostenplaatje hangt. "ETAP Yachting bevindt zich in een prijsklasse die beduidend duurder is dan de markt van de seriebouw, maar toch goedkoper dan de traditioneel als high-end gepositioneerde jachten", vertelt CEO Bernard Vandekerckhove. "Ons publiek bestaat uit zeilers die waarde hechten aan veiligheid en iets meer willen betalen voor een schip waarbij extra zorg is besteed aan de afwerking. Het vlaggenschip van onze vloot? De ETAP 46ds, een zeilschip met een echt decksaloon, met een designinterieur dat ontworpen werd in samenwerking met het Italiaanse bureau Stile Bertone. ETAP werd vorige maand overgenomen door het Duitse Dehler, bouwer van high-end regattacruiseboten, dat op zijn beurt in handen is van de investeringsgroep Buchanan Capital Partners. Een andere gerespecteerde huishoudnaam in de Belgische zeil- en motorjachtwereld is Jachtwerven Vennekens in Boom. Al sinds 1952 levert de onderneming op maat gemaakte luxejachten af. Een van de pronkstukken van Vennekens is de Pilot Schooner Rodeuse, een vaartuig dat als Amerikaans monument (US National Monument) geklasseerd werd. "Wij werken vooral voor mensen die al ervaring hebben met een serieboot en willen overstappen naar een op maat gemaakte boot", vertelt architect Frank Vennekens. "We bouwen weinig voor Belgen, eerder voor Nederlanders, Duitsers, Italianen en Amerikanen. We hebben onlangs een boot opgeleverd van 80 voet, geïnspireerd op een gestileerd model uit de jaren zestig van Feadship, een Nederlandse werf. De afwerking was bijna volledig in mahoniehout, met chesterfieldzetels erin. Heel klassiek Engels. De boot kostte 2,7 miljoen euro: dat is zowat de gemiddelde prijs voor een op maat gemaakt vaartuig bij ons. De helft van de boten ontwerpen we zelf, de helft voeren we uit op basis van een ontwerp dat we krijgen van de klant, eventueel gemaakt door een architect. Onze grote troef is onze ervaring: we hebben al meer dan 250 boten op maat gemaakt. Op termijn willen we milieuvriendelijke boten bouwen, meer bepaald waterstofjachten." Nog een ander Belgisch bedrijf, Prinz Yachts, heeft veel minder jaren op zijn teller staan. Het bedrijf uit Pulle startte in 2001 en heeft momenteel vier modellen in zijn catalogus. Daaronder een nieuw 54 voet coupémotorjacht, gebouwd in samenwerking met de Italiaanse designstudio Quatrostile. "Onze jachten worden gebouwd met vacuüminfusie van epoxyhars en glasvezel, wat ze lichter én sterker maakt", vertelt Benny van den Heuvel. "Onze hoofdzetel is in België, maar de jachten worden omwille van de lagere kosten gebouwd in Kroatië en Slovenië. We zaten sinds 1992 in de distributie, maar wilden een eigen product op de markt brengen. We produceren nu ongeveer 30 boten per jaar. Onze klanten zijn mensen die een iets groter jacht willen. Onze prijs: 200.000 euro voor een 33 voet, voor de 54 voet coupé ligt de prijs rond 700.000 euro. We willen na de 54 voet coupé nog groter gaan, met een zestigvoeter. Het is de eerste keer dat we met een Italiaanse designstudio samenwerken. " (T) BELGIAN BOAT SHOW: VAN 9 TOT EN MET 17 FEBRUARI IN FLANDERS EXPO, GENT, VAN 12 TOT 18 UUR, TIJDENS HET WEEKEND VAN 10 TOT 18 UUR. WWW.BELGIANBOATSHOW.BE, WWW.FLANDERSEXPO.BE, TEL: 9 241 92 11, INFO@BELGIANBOATSHOW.BE Door Dominique Soenens