Een rijzige verschijning, Sergio Loro Piana. Onberispelijk gekleed ook, zoals veel Italianen van standing. En het in 1924 opgerichte bedrijf waar hij samen met zijn broer Pier Luigi de CEO van is, houdt al evenzeer aan onbesproken kwaliteit. Loro Piana is de grootste kasjmierproducent ter wereld en de Italiaanse familie levert al tweehonderd jaar kasjmier en exclusieve wol aan haute-couturekleermakers en koningshuizen.
...

Een rijzige verschijning, Sergio Loro Piana. Onberispelijk gekleed ook, zoals veel Italianen van standing. En het in 1924 opgerichte bedrijf waar hij samen met zijn broer Pier Luigi de CEO van is, houdt al evenzeer aan onbesproken kwaliteit. Loro Piana is de grootste kasjmierproducent ter wereld en de Italiaanse familie levert al tweehonderd jaar kasjmier en exclusieve wol aan haute-couturekleermakers en koningshuizen. Toen de broers Sergio en Pier Luigi de leiding over het bedrijf namen, bleven ze luxueuze kasjmier verkopen aan modeontwerpers als Giorgio Armani, Ralph Lauren en Donna Karan. Maar in de jaren tachtig bracht Loro Piana voor het eerst ook zelf afgewerkte producten op de markt en in 1993 kwam er een eerste winkel, in New York. De eerste van een reeks van 130. "We waren nummer 1 in de wereld van kasjmier en de productie van stoffen en garen, maar we wilden verder gaan en onze consumenten ook truien, vesten, sjaals, dekens en allerlei accessoires aanbieden. Omdat we zelf paardrijden, skiën en aan watersport doen, begonnen we een sportieve collectie voor onszelf, familie en vrienden. Waarom die dan niet verkopen?" Zestien jaar. Zo lang duurde het dus voor Loro Piana een winkel opende in Brussel. Maar Sergio Loro Piana wil er niets van horen dat Brussel geen prioriteit was of is voor Loro Piana. Al zijn er in Londen bijvoorbeeld wel vier winkels, schuiven we hem voor de voeten. "Dat klopt niet helemaal: we hebben drie winkels in Londen en één concessie. Logisch: Londen is de hoofdstad van de wereld voor het type consumenten dat wij op het oog hebben. We richten ons op vermogende, succesvolle en veeleisende mensen die van kwaliteit houden, maar er niet mee te koop lopen. Dat is een klein percentage van de welgestelde mensen ter wereld. Die vind je niet overal: Japan, de Verenigde Staten, Hongkong, Europa. Stap per stap proberen we ons marktaandeel te vergroten, hoe beperkt onze doelgroep ook is. We moeten telkens wachten tot zich ergens de juiste gelegenheid voordoet." Zakenman Johan Vandendriessche, de investeerder achter het Belgische filiaal van Loro Piana en ook importeur van de Spaanse merken Massimo Dutti en Uterqüe, knikt. "Loro Piana is alleen geïnteresseerd in echte toplocaties en dan moet je geduld oefenen. Het was nu of nooit: via onze kennis van de vastgoedsector wisten we dat dit een buitenkansje was. Voor mij was het een eer om met Loro Piana samen te werken. Hun vicuña- of babygeitkasjmier: dat is onovertroffen kwaliteit. Ze houden zich niet bezig met mode, maar met kwaliteit. De markt is sowieso niet enorm, gezien de kwaliteit en de prijs. In België ook niet, maar er is wel potentieel. We zijn nu pas een maand bezig, en we hebben het goed gedaan. De merkwinkels naast ons zijn er nog niet: de mensen moeten ons nog zien te vinden. Hoe goed we het deden? Conform onze budgetten, laten we zeggen. We zien wat de volgende maanden brengen, maar het begin stemt ons hoopvol." "Natuurlijk lijdt iedereen onder de crisis", zegt Sergio Loro Piana. "Maar voor ons doelpubliek valt het toch nog mee, denk ik. We openden vorig jaar twaalf winkels, dit jaar tien. We zijn ook geen modeproduct hé. We zijn gefocust op kwaliteit. Dat was zo voor de crisis, dat blijft ook zo tijdens de crisis. We zijn nog altijd aan het groeien: we hebben 130 winkels intussen. Maar we zullen nooit 300 of 400 winkels uitbaten. Onze consumenten willen niet dat we overal aanwezig zijn, ze willen een zekere graad van exclusiviteit. De meeste van onze ruwe materialen zijn schaars. We hebben kasjmier van babygeiten of exclusieve vicuña (een kleine Andes-lama, nvdr) uit een gebied dat we kochten in Peru. Exclusiviteit is cruciaal voor ons. We hebben op dit moment nog verschillende productcategorieën die ver van hun potentieel verwijderd zijn. We willen dus niet te veel nieuwe dingen op de markt brengen." Door Dominique Soenens"We richten ons op vermogende mensen die van kwaliteit houden, maar er niet mee te koop lopen. Het is een klein percentage van de welgestelde mensen ter wereld."