Een communautair getinte pesterij - de lusten voor Luik, de lasten voor Limburg - wil de Riemstse burgemeester Jan Peumans de nachtelijke geluidsoverlast van de Luikse luchthaven Bierset niet noemen. José Happart, voorzitter van de Raad van Beheer van Bierset, meent evenwel dat economische activiteiten en werkgelegenheid belangrijker zijn dan geluidshinder. Zodat ook de Waalse omwonenden van deze voormalige Mirage-gevechtsbasi...

Een communautair getinte pesterij - de lusten voor Luik, de lasten voor Limburg - wil de Riemstse burgemeester Jan Peumans de nachtelijke geluidsoverlast van de Luikse luchthaven Bierset niet noemen. José Happart, voorzitter van de Raad van Beheer van Bierset, meent evenwel dat economische activiteiten en werkgelegenheid belangrijker zijn dan geluidshinder. Zodat ook de Waalse omwonenden van deze voormalige Mirage-gevechtsbasis 's nachts geen oog dichtdoen. "Zolang Bierset een militaire luchthaven was, werd er enkel gevlogen tussen acht en zeventien uur. Als daar al geld voor was," lacht Peumans. "Met de komst van de burgerluchtvaart is deze situatie totaal veranderd. Op wat chartervluchten na is er overdag weinig beweging, 's nachts denderen er een dertigtal vliegtuigen van snelkoerier TNT over Zuid-Limburg." Dat is het gevolg van de overplaatsing van de TNT-hub van Keulen naar Bierset. Geluidsoverlast was de voornaamste reden. De strenge normen die Deurne, Oostende en het Nederlandse Beek van hun overheden opgelegd kregen én de soepelheid op dat vlak vanwege het Waals Gewest, maakten van Bierset een voor de hand liggende keuze. Nu zijn ook nog de Parijse luchthavens Charles de Gaulle en Orly een strategische alliantie aangegaan met Luik om zo van een deel van hun nachtelijke geluidsoverlast af te raken. "Wij hebben geen enkel probleem met een luchthaven in de buurt. Enkel met de hinder van nachtvluchten. Maar volgens de woordvoerster van de luchthaven kunnen wij daar geen last van hebben," stelt Jan Peumans. "De alliantie met Parijs kan ervoor zorgen dat het aantal nachtvluchten nog toeneemt. En wat als Bierset DHL ervan kan overtuigen Zaventem te verlaten? Wat mij nog het meest stoort is dat wij vanuit Wallonië hierover totaal geen informatie krijgen. Zelfs Vlaams minister Theo Kelchtermans moet door ons geïnformeerd worden. Als wij al antwoord krijgen op onze brieven. Onze relatie met Nederlands-Limburg is veel opener." Jan Peumans had ook graag inzage in de contracten die de luchthaven met TNT en met de Société des Aéroports de Paris ( SAP) afsloot. "Blijkbaar heeft Bierset de garantie gegeven dat hier jarenlang ongestoord nachtvluchten mogen plaatsvinden. Maar Waals verkeersminister Michel Lebrun verschuilt zich achter het feit dat dit privé-contracten zouden zijn," klaagt Peumans. "Als op sommige luchthavens nachtvluchten mogen plaatsvinden en op andere niet, noem ik dat concurrentievervalsing. Daarover spreken wij nu Europees Commissaris Neil Kinnock aan."