LUCHTVAART. TAXI IN DE LUCHT

Sky Service (Kortrijk) wil bewijzen dat luchttaxibedrijven wel rendabel kunnen zijn. Een kwestie van diversifikatie.

Barth Foucart, een oude rot in het Vlaamse vliegwezen en zaakvoerder van het Kortrijkse Sky Service, heeft het met één zaak wel erg moeilijk. “Als er over regionale luchthavens gesproken wordt, heeft men het steevast over Deurne en Oostende, ” zegt hij. “Alsof er daarnaast niets meer bestaat. “

Foucart opereert met Sky Service vanop de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. Zowat vijftien jaar terug, bij de sluiting van het regionale vliegveld van Gent (Sint-Denijs-Westrem), week hij na lang nadenken uit naar het Kortrijkse en dat is een keuze waarvan hij tot op vandaag nog geen spijt heeft. “Hier gedijt nog het privé-initiatief, ” zegt piloot-zaakvoerder Foucart. “De luchthavens van Oostende en Antwerpen-Deurne blijven te veel onder de invloed van de overheid. “

Barth Foucart is niet weinig fier op “zijn” luchttaxibedrijf. Terwijl de bekendste soortgelijke bedrijven, Abelag en JBA, in de rode cijfers zijn gesukkeld, doet Sky Service het niet onaardig (150 miljoen frank omzet, 2,8 miljoen netto-winst). De winst mag dan al niet spectaculair zijn (een gevolg vooral van de in de sektor traditioneel hoge afschrijvingen), toch is Foucart tevreden.

Sky Service moet het vooral hebben van zijn diversifikatiepolitiek. Zo nemen Foucart en zijn vijftien medewerkers 60 % van alle geregistreerde medische repatriëringsvluchten voor hun rekening. Voorts is er de vorig jaar opgestarte joint venture met de Britse private carrier Euro Direct, waardoor dagelijkse lijnvluchten Kortrijk-Londen-Kortrijk mogelijk werden middels het inzetten van ultra-moderne toestellen. Daarnaast zijn er de ad-hoc vluchten van een resem Vlaamse ondernemers (“We vliegen de topmensen van heel wat Vlaamse bedrijven naar hun buitenlandse bestemming en terug, ” aldus Foucart), de zogenaamde vrachtvluchten en last but not least de publiciteitsvluchten (waarmee Foucart in de jaren zeventig zijn business begon). Sinds kort behoren ook heli-vluchten tot het aanbod.

Sky Service beschikt over een eigen vloot van zes vliegtuigen. “Wij vliegen iets minder traag dan de echte JetStreams, ” zegt Foucart, “maar qua komfort en veiligheid kunnen we de vergelijking best doorstaan. En ook : wij wagen ons niet aan de aanschaf van onbetaalbare vliegtuigen. Zo zijn er in de sektor al heel wat bedrijfjes over de kop gegaan. Voor het prestige vliegen we niet. Wel om geloofwaardigheid af te dwingen. “

BARTH FOUCART (SKY SERVICE) Topmensen van veel Vlaamse bedrijven vliegen met Sky Service.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content