Wie produceert voor de civiele luchtvaart krijgt het moeilijk, de sector van de defensievliegtuigen zit in de lift. Dat menen analisten van Morgan Stanley Dean Witter, een zakenbank uit Londen, in een rapport over de industrie in de wereld - exclusief GEC Marconi en British Aerospace, die in hun fusie door de zakenbank worden begeleid. Het rapport verbaast vooral waar het spreekt over de ...

Wie produceert voor de civiele luchtvaart krijgt het moeilijk, de sector van de defensievliegtuigen zit in de lift. Dat menen analisten van Morgan Stanley Dean Witter, een zakenbank uit Londen, in een rapport over de industrie in de wereld - exclusief GEC Marconi en British Aerospace, die in hun fusie door de zakenbank worden begeleid. Het rapport verbaast vooral waar het spreekt over de verschuivingen in de sector. Zo ziet het Europa's defensie-industrie voor het eerst in 75 jaar veld winnen op de Amerikaanse en ziet het vooral in Europa nieuwe investeringsmogelijkheden. In een sector met lange cycli duurt dat een tijd, maar de analisten achten het ogenblik stilaan aangebroken. Hun waardemeter is de bedrijfskasstroom. In de Europese defensie- en luchtvaartbedrijven staat die er beter voor dan bij de Amerikaanse concurrenten. Het rapport ziet Boeing als een moeilijke investering, maar dweept vooral met Rolls-Royce, waarvan voor de komende vier tot vijf jaar een groei met minstens 10% wordt voorspeld. Groot is namelijk niet altijd succesvol: de analisten stippen aan, dat de Amerikaanse megaconcerns worstelen met hun moeilijke verticale integratie. Als de fusiegolf in Europa - die al te vaak binnen de landsgrenzen blijft - ook grensoverschrijdend werkt en het niveau van losse samenwerkingsverbanden overstijgt, kunnen Europese bedrijven straks concurreren. Daarvoor moeten ze niet alleen de juiste schaalgrootte hebben, maar ook de juiste eigendomsstructuur. Vooral in Frankrijk speelt de overheid nog een belangrijke rol in de luchtvaart- en defensie-industrie."Het kleine Rolls-Royce", zegt het rapport, "pikt marktaandeel in van mastodonten als General Electric of Pratt & Whitney, hoewel het vaak gepasseerd wordt door investeerders. Ook Airbus zal, mits het de invloed van de overheid overboord gooit, terrein blijven winnen op Boeing." Het rapport gaat ook dieper in op de manier waarop de respectieve bedrijven zich hebben voorbereid op de millenniumbug. Besluit: de luchtvaart- en defensiesector ligt flink voor op schema in alle kritische toepassingen. Hij loopt daarom weinig risico in financieel of technisch opzicht.The Competitive Edge, Morgan Stanley Dean Witter, Tel. (00-44)171. 513.80.00.