Luc Van Haute heeft zijn eerste jaar als baas van de Stichting tegen Kanker zowat achter de rug. Voor de 51-jarige Vlaams-Brabander was de overstap naar de grootste nationale kankerbestrijdingsorganisatie het orgelpunt van een carrière in het commerciële bedrijfsleven. Na elf jaar in de marketing- en reclamesector volgden directiefuncties bij de magazinemaker Sanoma en bij Wolters Kluwer. Sinds 2006 was hij consultant en interim-manager, onder meer bij Job-at en Lunch Garden.
...

Luc Van Haute heeft zijn eerste jaar als baas van de Stichting tegen Kanker zowat achter de rug. Voor de 51-jarige Vlaams-Brabander was de overstap naar de grootste nationale kankerbestrijdingsorganisatie het orgelpunt van een carrière in het commerciële bedrijfsleven. Na elf jaar in de marketing- en reclamesector volgden directiefuncties bij de magazinemaker Sanoma en bij Wolters Kluwer. Sinds 2006 was hij consultant en interim-manager, onder meer bij Job-at en Lunch Garden. LUC VAN HAUTE. "Neen. We hebben drie soorten activiteiten: steun aan wetenschappelijk onderzoek, sociale begeleiding van kankerpatiënten en preventie. In alle domeinen hebben we zaken geoptimaliseerd. Er was een heel goede basis. Dat je niet alles meteen op zijn kop moet zetten, geeft de tijd om rustig te bouwen. Er zijn een paar ins en outs geweest bij het personeel, maar netto was er een groei, van 50 voltijds equivalenten naar 55." VAN HAUTE. "Dat is zo. De Stichting was altijd rijk aan ideeën, maar die werden niet altijd even snel en efficiënt vertaald in concrete projecten. Die time to market inkorten en projecten sneller realiseren is volop aan de gang." VAN HAUTE. "Voor onze sociale activiteiten hebben we een vijftal initiatieven, waarvan er enkele in de testfase zitten. Het gaat over de sociale gids, een verwijsboek met praktische informatie rond thema's verbonden met kanker, en Wellcome2Yello, een dienst die jonge gehospitaliseerde kankerpatiënten begeleidt. We proberen niet langer alleen organisator of operator te zijn, maar op te schuiven naar het regisseren van initiatieven. Kijken waar de noden zijn, testprojecten uitwerken en zien wie daarin partner kan zijn, en of zelfstandig die zaken verder kan uitbouwen." VAN HAUTE. "Neen, dat gaat gewoon door. Wij geven om de twee jaar 10 miljoen euro aan fundamenteel en klinisch onderzoek. Maar dit jaar hebben we dankzij een grote erfenis ook 5 miljoen euro extra kunnen geven aan universiteiten voor technische platformen en zwaar materiaal dat wetenschappers moet helpen in hun onderzoek naar kanker." VAN HAUTE. ( lacht) "Dat is zo. We moeten natuurlijk zorgen dat de giften blijven komen om onze taken te kunnen blijven invullen. Voor die diversificatie van inkomsten moeten we andere kanalen aanspreken dan diegene die we klassiek benutten, giften van het brede publiek en erfenissen." VAN HAUTE. "Aan allerlei vormen van samenwerking met bedrijven. Corporate social responsibility neemt zeer sterk toe. Bedrijven willen werken aan hun maatschappelijke relevantie, en daarin kunnen we zeker ook passen. We kunnen partnerships op een zinvolle manier uitbouwen. En daar komt mijn ervaring zeker goed van pas." VAN HAUTE. "Dat klopt. Bij de mensen die de Stichting al kennen, hebben we een goede reputatie. Maar te weinig mensen kennen haar. In Brussel en in Wallonië valt dat nog goed mee, maar zeker in Vlaanderen moeten we een inhaalbeweging maken. We werken daarom aan die nieuwe mediacampagne, die we begin volgend jaar lanceren. Be.L."Wij geven om de twee jaar 10 miljoen euro aan onderzoek"